بیشتر دانشجویانی که در حوزه آموزش عالی تحصیل کرده اند واژه هایی همچون «دکتری آموزش محور» و «دکتری پژوهش محور» به گوششان خورده است .اما شاید نحوه پذیرش و تحصیل در دوره تخصصی دکترا در این دو روش همچنان برای بسیاری از دانشجویان علاقه مند که در دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد هستند، مبهم و گنگ باشد . حال باید دید که تفاوت در شیوه پژوهش محور و آموزش محور در چیست؟در ادامه اطلاعات مورد نیاز علاقه مندان در این زمینه ارائه می شود.
برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های دوره دکتری میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.
منبع: دکتری آموزش محور و پژوهش محور
برای تحصیل در مقطع دکتری می توان به دو شیوه پژوهش محور و یا آموزش محور به ادامه تحصیل پرداخت. سازمان سنجش به دو شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور دانشجو پذیرش می کند و می توان به دلخواه یک یا هر دو شیوه را در فرم انتخاب رشته دکتری انتخاب نمود . تفاوتی میان اعتبار مدرک دوره دکترا «آموزشی محور» و «پژوهش محور» نیست. مضاف بر آن دانشجویانی که در شیوه پژوهش محور به تحصیل بپردازند از مزایای استخدامی مترتب بر آن برخوردار خواهند بود.از آن جمله می توان به عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی با رعایت سایر مقررات اشاره کرد.
بر طبق دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش در مقطع دکترا شیوه «آموزش محور»، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه می باشد. اما تعریف این دفترچه از شیوه «پژوهش محور» بیان می دارد که این دوره دکتری تخصصی با محوریت پژوهش و مشتمل بر اخذ واحدهای آموزشی بسیار محدود و ارائه رساله برگزار می شود. پذیرفته شدن در دوره دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور با کارفرمای مشخص میباشد.
یکی از تفاوت های اساسی میان این دو شیوه پذیرش ، تفاوت در میزان تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه است.
روش آموزش محور تا سال 1389 تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می گرفت.محتوای برنامه این دوره مشتمل بر واحدهای درسی و گذراندن پایان نامه است.تعداد واحدهای درسی 16 تا 18 واحد، و واحد پایان نامه 18 تا 24 واحد می باشد.در این شیوه دانشجو پس از موفقیت در گذراندن واحدهای آموزشی و ارائه مدرک زبان معتبر، در آزمون جامع شرکت می کند.بعد از پذیرفته شدن در آزمون جامع، هماهنگ با استاد راهنما عنوان رساله انتخاب و پس از تصویب در شورای گروه مجوز تدوین طرح پیشنهادی رساله دریافت می شود.مدت مجاز تحصیل در این دوره حداقل3.5 و حداکثر4.5 سال است.
با وجود آن که چندین سال است که شیوه «پژوهش محور» به نظام آموزش تحصیلات تکمیلی اضافه شده اما تعداد بسیار کمی از کرسی های مقطع دکتر در دانشگاه های سراسری به این شیوه اختصاص داده شده است و در دانشگاه آزاد هم شرایط سختی از جمله کسب معدل 17 برای دانشجویان رشته های فنی و معدل 18 برای دانشجویان رشته های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد برای پذیرش «پژوهش محور» دانشجو وجود دارد.
دوره دکتری پژوهش محور با داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور که دارای کارفرمای مشخص با شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که برابر قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و متعهد به تأمین کلیه هزینه های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است، میباشد. در پایان دوره نیز نتیجه کار تحویل کارفرما می شود. در این دوره واحدهای آموزشی بین 2 تا 8 واحد و پایان نامه بین 28 تا 34 واحد است. ارزیابی جامع پژوهشی پس از پایان نیمسال اول و یا نهایتا پس از حداکثر ئو نیمسال صورت می گیرد.مدت مجاز تحصیل در این دوره حداقل سه سال و حداکثر چهار سال می باشد.
برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های دوره دکتری میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.
منبع: دکتری آموزش محور و پژوهش محور