شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست؟ بسیاری از دانشجویان طی مدت تحصیل با مسائلی مواجه می‌شوند که تنها راه حل آن تغییر دانشگاه محل تحصیل است. نقل و انتقالات فرصت مناسبی برای این دانشجویان فراهم می‌کند. راه حل مواردی مثل ازدواج، تغییر محل سکونت و یاهر دلیلی که حضور در دانشگاه را برای دانشجو سخت می‌کند، استفاده از مهمانی و یا انتقالی است. سازمان سنجش آموزش کشور برای این دسته از داوطلبان در بازه زمانی اردیبهشت ماه، فرصتی را برای نقل و انتقال دانشجویی فراهم می‌کند. در ادامه این مطلب به شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری 1402 – 1403 می‌پردازیم.

منبع: شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری 

زمان ثبت درخواست انتقالی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

فرآیند ثبت نام نقل و انتقال دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ هرسال طی اردیبهشت ماه انجام می‌شود، به طوری که با فعال شدن لینک داوطلبان در صورتی که شرایط نقل و انتقال را داشته باشند، می‌توانند به صورت اینترنتی از طریق سایت “سازمان امور دانشجویان وزارت علوم” و یا همان سامانه سجاد به نشانی اینترنتی ” portal.saorg.ir ” مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست مبنی بر درخواست مهمانی مبنا، موقت، دائم و انتقالی خود اقدام کنند.

این فرصت تنها یکبار در سال در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود و پس از اتمام فرصت تعیین شده، راهی برای نقل و انتقال وجود نخواهد داشت.

 

شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانشجویان دانشگاه‌های سراسری، می‌توانند با توجه به شرایط خود در سایت سامانه سنجش، یکی از سه درخواست تعریف شده برای مهمانی را ثبت کنند. داوطلبان می‌توانند بصورت مهمانی مبنا، مهمانی موقت و یا مهمانی دائم را داشته باشند که در ادامه شرایط هرکدام را به تفکیک آورده ایم.

 

شرایط درخواست مهمانی مبنا

دانشجویان در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست مهمانی مبنا در سامانه سجاد، اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند.

✔ از شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری این است که محل زندگی داوطلب در شهر دانشگاه مورد تقاضا باشد.

✔دانشجو درخواست کننده مهمانی مبنا باید طبق کارنامه خود، 90 درصد از نمره آخرین قبولی در رشته مورد تقاضای دانشگاه جدید را آورده باشد.

✔دانشجویان می‌توانند از ترم اول و شروع تحصیل نیز برای ثبت درخواست مهمانی مبنا اقدام کنند.

✔برای دانشجویان متقاضی مهمانی مبنا، 5 درصد از ظرفیت پذیرش هر دانشگاه در نظر گرفته می‌شود.

✔دانشجویان کارشناسی پیوسته می‌توانند چهار ترم و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته و کاردانی می‌توانند دو ترم درخواست مهمانی مبنا داشته باشند.

✔دانشجویان دوره روزانه و نوبت دوم می‌توانند در دوره‌های روزانه و یا نوبت دوم مهمانی مبنا بگیرند و پس از اتمام مهلت‌شان، در صورت داشتن شرایط لازم درخواست انتقالی داشته باشند.

✔دانشجویان دوره‌های پردیس خودگردان و غیرانتفاعی می‌توانند در دوره‌های مشابه خود و بالعکس مهمانی مبنا بگیرند.

✔دانشجویان دوره‌های نیمه حضوری، فرهنگیان، فنی و حرفه ای و مجازی فقط در دوره‌های مشابه خود، مجاز به دریافت مهمانی مبنا هستند.

 

شرایط درخواست مهمانی موقت

دانشجویان در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست مهمانی موقت در سامانه سجاد، اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند.

✔دانشجو برای ثبت درخواست مهمانی موقت حداقل باید یک ترم را با معدل حداقل 13 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.

✔از شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری این است که دانشجو می‌تواند با ثبت یک درخواست، همزمان برای مهمانی دو ترم اقدام کند.

✔دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته می‌توانند چهار ترم در مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی نیز دو ترم را تقاضا کنند.

✔انتخاب واحد دانشجو مهمان موقت باید به تایید دانشگاه مبدا و مقصد برسد و دروس گذرانده شده در کارنامه داوطلب در دانشگاه مبدا ثبت می‌شود.

✔مدرک فارغ التحصیلی دانشجویانی که به صورت مهمان موقت در دانشگاه ثانویه فارغ التحصیل می شوند از سمت دانشگانه مبدا صادر خواهد شد.

✔در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، دانشجو می‌تواند از دانشگاه‌های غیردولتی به دانشگاه‌های دولتی، مهمانی موقت بگیرد اما برعکس آن مجاز نمی‌باشد.

✔مهمانی موقت از دانشگاه ها و موسسات دولتی به دانشگاه‌های علمی کاربردی مجاز نیست.

✔دانشجو نمی‌تواند تقاضای مهمانی موقت بین دو دانشگاه در یک شهر را داشته باشد اما می‌تواند برای مهمانی تک درس اقدام کند.

✔20 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و 15 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی برای پذیرش دانشجویان مهمان موقت در هرسال درنظر گرفته می‌شود.

 

شرایط درخواست مهمانی دائم | انتقالی دانشگاه

دانشجویانی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست مهمانی دائم در سامانه سجاد اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند. اولویت پذیرش دانشجو مهمان به ترتیب زیر است.

✔دانشجویان خانم

✔دانشجویانی که با فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده شده و یا از کار افتادگی پدر و مادر در زمان دانشجویی مواجه است.

✔دانشجویی که دچار بیماری خاص و یا معلولیت موثر در زمان دانشجویی است

✔دانشجویانی که قبل از زمان دانشجویی تحت حمایت سازمان بهزیستی باشند

✔ازدواج دانشجو دختر در زمان دانشجویی در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو در نزدیک ترین محل به دانشگاه مقصد باشد

✔دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد

✔ازدواج دانشجو پسر بعد از قبولی در صورتی که همسر او نیز دانشجو باشد

✔دانشجویان در صورتی می‌توانند از مهمانی موقت به میهمانی دائم تغییر وضعیت بدهند که طی چهار ترم در مقطع کارشناسی پیوسته و دو ترم در مقطع کارشناسی ناپیوسته، حداقل معدل کل 13 را کسب کنند.

 

شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانشگاه‌های سراسری بسیار منضبط و سختگیر هستند. دانشجویان محصل در این دانشگاه‌ها ملزم به حضور در کلاس‌ها و ارتباط با اساتید می‌باشند و وظایفی نسبت به نقش دانشجویی دارند. با این وجود ممکن است برای هر دانشجویی مشکلاتی پیش بیاید که نتواند نسبت به حضور مداوم خود اقدام کند. راهکاری که پیش روی این دانشجویان است استفاده از شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری 1402 – 1403 است.

 

شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری |‌ شرایط انتقالی

دانشجویان در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد اقدام کنند که دارای شرایط باشند.

✔دانشجویان ترم اولی و دانشجویانی که ترم آخر تحصیل هستند مجاز به درخواست انتقالی نیستند. 

✔فقط دانشجویانی مجاز به ثبت درخواست انتقالی در دانشگاه سراسری، هستند که بصورت با آزمون وارد دانشگاه شده باشند.

✔دانشجویان نمی‌توانند به دانشگاه‌هایی که عضو هیئت علمی یا کارکنان آن باشند انتقالی بگیرند.

✔چنانچه دانشجویی قصد انتقالی به دانشگاه دیگری را داشته باشد، باید دارای میانگین نمرات و معدل بالاتری نسبت به دانشگاه مقصد باشد.

✔متقاضیان در صورتی که موفق به گرفتن انتقالی شوند، مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشگاه جدید دریافت می‌کنند.

✔الویت‌های دوره ها در انتقالی بین دانشگاه ها بسیار مهم است؛ طوری که دانشجویی که درحال تحصیل در دوره روزانه است می‌تواند به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی انتقالی بگیرد اما دانشجو شبانه نمی‌تواند به دوره روزانه درخواست انتقالی داشته باشد.

✔دانشجویان دانشگاه پیام نور نمی‌توانند به دانشگاهی با دوره روزانه و یا شبانه درخواست انتقالی بدهند.

✔دانشجویان دانشگاه و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی نمی‌توانند به دانشگاهی با دوره روزانه و یا شبانه درخواست انتقالی بدهند.

✔امکان انتقال بین دو دانشگاه در یک شهر وجود ندارد.

 

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه ۱۴۰۲

دانشجویان برای تکمیل فرایند انتقالی خود باید مدارک موردنیاز را آماده کنند. در ادامه لیستی از مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه شراسری را ارائه کرده ایم. دانشجویان داوطلب انتقالی یا مهمانی موظف هستند این مدارک را تکمیل و در سامانه سجاد بارگزاری نمایند.

معدل کل دانشجو تکمیل فرم مربوطه (فرم انتقالی یا مهمانی)
گواهی عدم تخلف دانشجویی کارت ملی و شناسنامه (صفحات اول و دوم)
مدارک احراز هویت دانشجویان با شرایط خاص (گواهی فوت یا معلولیت سرپرست خانواده، گواهی بیماری یا معلولیت دانشجو، گواهی ازدواج)

 

 

شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری از یک موسسه به موسسه دیگر

در صورتی که دانشجو قصد انتقالی موسسه آموزشی خود به موسسه دیگر و در همان رشته و دوره را داشته باشد، می‌تواند با دارا بودن شرایط زیر برای انتقالی درخواست دهد. این شرایط به شرح زیر می‌باشند. 

✔بالا بودن معدل دانشجو از میانگین معدل دانشجویان دانشگاه مقصد در همان سال ورودی

✔حداکثر زمان انتقالی در دو سال اول تحصیل برای دانشجویان کارشناسی پیوسته

✔حداکثر زمان انتقالی در یک سال اول تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته و کاردانی

✔بالاتر بودن نمره دانشجو از ۱۲ در دانشگاه مبدا

✔نمرات درسی در کارنامه ثبت شده و در معدل محاسبه شده باشند. 

✔مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه مقصد صادر خواهد شد. 

✔از شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری این است که دانشجویان تنها یکبار اجازه انتقالی را دارند. 

✔دانشجویان امکان انتقالی از یک شهر به شهر دیگر را ندارند. (انتقالی به شهر های دیگر تنها برای دروس تک درس امکان پذیر است.)

✔امکان انتقالی در دوره های مختلف تحصیلی وجود ندارد (مثلا دانشجو نمی‌تواند از دوره روزانه به شبانه و یا از پیام نور به غیرانتفاعی انتقالی بگیرد.)

 

 

شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه | شهریه دانشجو پس از انتقالی و مهمانی

✔دانشجویانی که در دوره روزانه تحصیل می‌کنند، پس از انتقالی باید مانند دانشجویان نوبت دوم به دانشگاه مقصد شهریه پرداخت کنند. (البته اگر نمره دانشجو حد نصاب پذیرش در دوره روزانه دانشگاه مقصد باشد، نیازی به پرداخت شهریه ندارد.)

✔دانشجویان در حال تحصیل در نوبت دوم باید شهریه ثابت را به دانشگاه مبدا و شهریه ثابت و متغیر را به دانشگاه مقصد پرداخت نمایند. 

✔دانشجویان در حال تحصیل در موسسلات غیر دولتی باید شهریه ثابت و متغییر را به دانشگاه مبدا و شهریه متغیر را به دانشگاه مقصد پرداخت کنند. 

 

مشاوره نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه سراسری

بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند انتقالی یا مهمانی گزینه مناسبی برای آنهاست. در حالی که این تصمیم می‌تواند حکم شمشیر دو دم را داشته باشد. پیش از تصمیم گیری قطعی می‌بایست با مشاوری آگاه مشورت نمایید. فراموش نکنید که شما در مرحله انتخاب رشته براساس دلایلی تصمیم به انتخاب این رشته و دانشگاه گرفته اید.

همچنین انتقالی یا مهمانی گرفتن دارای جنبه های بی شماری است؛ محیط، اساتید و هم کلاسی‌های شما تغییر می‌کنند، مجددا نیازمند سازگاری با محیط جدید خواهید بود و ممکن است دچار مشکلاتی در تحصیل شوید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از تصمیم گیری و اقدام با مشاوران تحصیلی مشورت کنید تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری 1402 – 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

  1. شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری چیست؟

    شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری به طور کامل در متن مقاله آورده شده است.

  2. آیا دانشجویان پس از انتقالی می‌توانند دوره خود را تغییر دهند؟

    خیر دانشجویان امکان تغییر دوره تحصیلی پس از انتقالی را نخواهند داشت. 

  3. شهریه دانشگاه پس از انتقالی چگونه محاسبه می‌شود؟

    شهریه دانشگاه با توجه به دانشگاه محل تحصیل متفاوت است که در متن مقاله به آن اشاره شده است. 

    منبع: شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری

زمان انتقالی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

زمان انتقالی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ هر ساله توسط وزارت علوم مشخص می شود. وزارت علوم در هرسال تحصیلی فرصتی را در اختیار داوطلبانی که مایل به تغییر دانشگاه خود هستند قرار می‌دهد. داوطلبانی که مایل به گرفتن انتقالی و یا مهمانی به دانشگاه دیگری هستند، می‌توانند از طریق سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و یا همان سامانه سجاد نسبت به انجام آن اقدام کنند. در ادامه این مطلب به شرح موضوع زمان و شرایط نقل و انتقالی دانشگاه سراسری 1402 – 1403 خواهیم پرداخت. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

منبع: زمان انتقالی دانشگاه سراسری

زمان انتقالی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ 

در سال جاری داوطلبان برای نقل و انتقالات دانشگاه سراسری می‌توانستند از اول تا پایان اردیبهشت ماه، درخواست خود را مبنی بر انتقالی در سامانه مربوطه ثبت کنند. با توجه به اینکه فرآیند ثبت نام نقل و انتقال دانشگاه های سراسری هرسال در اردیبهشت ماه انجام می‌شود، پیش بینی می‌شود در سال آینده نیز در همین بازه زمانی این فرصت در اختیار داوطلبان قرار داده شود.

با فعال شدن لینک مربوط به نقل و انتقالات دانشگاه سراسری، داوطلبان در صورتی که شرایط نقل و انتقالات را داشته باشند، می‌توانند به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و یا همان سامانه سجاد به نشانی اینترنتی “portal.saorg.ir” مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. این فرصت تنها یک بار در سال در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود و پس از اتمام فرصت تعیین شده، راهی برای نقل و انتقالات وجود نخواهد داشت.

 

لازم به ذکر است، درخواست دانشجویان در صورتی که به صورت حضوری به دانشگاه مورد نظر مراجعه ‌کنند، پیگیری نمی‌شود و تنها محل برای ثبت درخواست، سایت سامانه سجاد می‌باشد.

ثبت درخواست و ارسال مدارک در سامانه سجاد باید به دقت انجام شود، چراکه امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد. بنابراین در صورتی که برای ثبت درخواست در زمان انتقالی دانشگاه سراسری با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو تماس حاصل فرمایید.

شرایط انتقالی دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

دانشجویان در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد اقدام کنند که دارای شرایط تعریف شده نیز باشند.

✅دانشجو در صورتی می‌تواند، درخواست انتقالی دانشگاه سراسری بدهد که دانشجوی ترم اول و یا ترم آخر نباشد.

✅امکان ثبت درخواست انتقالی دانشگاه سراسری، تنها یکبار در هر مقطع تحصیلی و در بازه زمان انتقالی دانشگاه سراسری برای دانشجو امکان پذیر است.

✅در صورتی با انتقالی دانشجو موافقت می‌شود که رشته او در دانشگاه جدید ارائه شده باشد.

✅فقط دانشجویانی مجاز به ثبت درخواست انتقالی در دانشگاه سراسری هستند که به صورت با آزمون وارد دانشگاه شده باشند.

✅درخواست اتباع غیرایرانی مبنی بر انتقالی دانشگاه سراسری، در اداره امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات بررسی می‌شود.

✅دانشجویانِ دانشگاه‌های خارج از کشور نمی‌توانند به دانشگاه‌های کشور انتقالی بگیرند.

✅امکان انتقالی دانشجو به دانشگاهی که عضو هیئت علمی یا کارکنان آن است امکان پذیر نمی‌باشد.

✅دانشجوی متقاضی انتقالی باید میانگین نمرات کسب شده وی باید بالاتر از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد در همان رشته تحصیلی باشد.

✅مدرک فارغ التحصیلی اخذ شده دانشجو توسط دانشگاه مقصد صادر می گردد.

✅دانشجویان دانشگاه‌های روزانه می‌توانند درخواست انتقالی به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی بدهند اما انتقالی از دوره نوبت دوم به روزانه، دانشگاه پیام نور به دوره روزانه یا نوبت دوم، دانشگاه غیرانتفاعی به دوره روزانه یا نوبت دوم، دانشگاه غیردولتی به مراکز فنی و حرفه ای و علمی کاربردی امکان پذیر نیست.

✅امکان انتقالی بین دو دانشگاه در یک شهر وجود ندارد.

✅در صورت موافقت دانشگاه مقصد، دانشجو باید شهریه ای برابر با شهریه نوبت دوم در آن دانشگاه پرداخت کند. چنانچه رتبه و تراز قبولی دانشجو در کنکور سراسری برابر با نمره قبولی دانشگاه مقصد باشد، نیازی به پرداخت شهریه نخواهد بود.

نقل و انتقال دانشجویان شاهد

لازم به ذکر است علاوه بر شرایط فوق، نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر و دانشجویان رشته های پزشکی، دارای شرایط بیشتری نیز می‌باشد که می توانید برای اگاهی بیشتر مقاله شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر را مطالعه نمایید.

مشاوره زمان انتقالی دانشگاه سراسری

دانشجویان برای ثبت درخواست انتقالی باید در زمان تعیین شده به سامانه سجاد مراجعه کرده و فرم ثبت نام را تکمیل نمایند. دانشجویان باید توجه داشته باشند که امکان انتقالی تنها یکبار در سال فراهم می‌شود و در صورت از دست بازه زمانی تعیین شده دیگر مجاز به ثبت درخواست در آن سال نیستند. 

چنانچه ابهام و یا سوالی در مورد زمان انتقالی دانشگاه سراسری برای تان وجود دارد و با در ثبت درخواست خود با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان انتقالی دانشگاه سراسری 1402 – 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره  02191005066  تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. زمان انتقالی دانشگاه سراسری چه تاریخی است؟

    به طور معمول انتقالی دانشگاه سراسری در اردیبهشت ماه انجام می‌شود. 

  2. شرایط انتقالی دانشگاه سراسری چیست؟

    شرایط انتقالی دانشگاه های سراسری به طور کامل در متن مقاله آورده شده است.

  3. آیا در صورت از دست دادن زمان انتقالی، مهلت مجددی به دانشجویان داده می‌شود؟

    خیر امکان ثبت درخواست انتقالی تنها یکبار در سال به دانشجویان داده می‌شود و این بازه زمانی تمدید نخواهد شد. 

    منبع: زمان انتقالی دانشگاه سراسری

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ یکی از پرتکرار ترین سوالات داوطلبان ثبت نام در این دانشگاه می‌باشد. دانشگاه‌های غیر انتفاعی به صورت شهریه پرداز اداره می‌شوند و دانشجویان بایستی جهت تحصیل در هر کدام از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متناسب با مقطع تحصیلی و تعداد واحد انتخابی، شهریه بپردازند. بنابراین داوطلبان برای اینکه پس از قبولی در این دانشگاه ها از نظر مالی به مشکلی برنخورند، بهتر است که پیش از انتخاب رشته و یا ثبت نام نهایی حتما از شهریه دانشگاه غیرانتفاعی مطلع شوند. در ادامه این مطلب سعی کرده ایم مقاله کاملی از جدول و میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی 1402 – 1403 ارائه کنیم.

 منبع: شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانشگاه های غیر انتفاعی از دانشگاه های غیر دولتی زیرمجموعه دانشگاه های سراسری هستند. غیر دولتی بدین معناست که این دانشگاه ها به صورت شهریه پرداز و توسط هیئت امنا اداره می شود. میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی نیز با توجه به تصمیم هیات امنا برای مقاطع تحصیلی مختلف تعیین می گردد.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در تمامی مقاطع شامل کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته ، کارشناسی ارشد و دکتری در اکثر رشته ها دانشجو می پذیرند و به فارغ التحصیلان خود نیز مدرک معتبری از وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می نمایند.

به همین دلیل دانشگاه های غیر انتفاعی دارای متقاضیان زیادی هستند و نسبت به دیگر دانشگاه ها از شهریه نسبتا مناسبی نیز برخوردار است. تمامی داوطلبان بایستی در ابتدا از شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و هزینه تحصیلشان اطلاع پیدا کنند و سپس نسبت به انتخاب رشته و در صورت قبولی نسبت به ثبت نام نهایی اقدام نمایند تا بعد از تحصیل با مشکل مالی مواجه نشوند، چراکه حضور دانشجویان در کلاس ها مشروط به پرداخت شهریه خواهد بود.

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی 1402 – 1403 از دو شهریه ثابت و متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت در کل دوران تحصیل دانشجو ثابت است، اما میزان شهریه متغیر سالیانه افزایش 10 تا 15 درصدی خواهد داشت.

لازم است اشاره کنیم که فرقی نمی کند دانشجویان به صورت با آزمون و شرکت در کنکور سراسری و یا به صورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده اند، به هرحال شهریه یکسانی باید پرداخت کنند.

 

میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

اشاره کوتاهی کردیم که میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می گردد. یکی از معیارهای تعیین کننده مقطع تحصیلی داوطلب است که در ادامه میزان شهریه در هرکدام از این مقاطع را به تفکیک ارائه کرده ایم. توجه داشته باشید رشته های گروه علوم پزشکی در دانشگاه های غیرانتفاعی ارائه نمی شود، به همین دلیل در جدول زیر شهریه مربوط به این گروه آموزشی را نیاورده ایم. 

میزان شهریه کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه غیرانتفاعی 1402 – 1403

میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی برای تمامی مقاطع بر اساس یک فرمول مشخصی محاسبه می شود. اگر یک دانشجو در طول تحصیل خود در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، x واحد نظری تخصصی، y واحد نظری عمومی و z واحد نظری عملی انتخاب کند، میزان کل شهریه او طبق فرمول زیر محاسبه خواهد شد.

کل شهریه = شهریه ثابت  +  ( x * شهریه متغیر نظری تخصصی )  +  ( y * شهریه متغیر واحد نظری عمومی )  +  ( z * شهریه نظری عملی )

با توجه به فرمول فوق شما می توانید در هر ترم تحصیلی مقطع کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته که در حال تحصیل هستید، متناسب با مبالغ شهریه که دانشگاه اعلام می کند، شهریه کل خود را محاسبه کنید. اما در جدول زیر سعی کرده ایم حداقل و حداکثر شهریه دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کاردانی و در گروه های آزمایشی مختلف را برایتان ارائه کنیم.

گروه آزمایشی مبلغ شهریه
علوم انسانی

 2,400,000 تومان الی 3,000,000 تومان

فنی و مهندسی

1,400,000 تومان الی 1,950,000 تومان

علوم پایه

1,500,000 تومان الی 2,000,000 تومان

هنر

1,300,000 تومان الی 1,800,000 تومان

 

میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ | کارشناسی ناپیوسته

پذیرش در رشته های مختلف دانشگاه غیرانتفاعی از داوطلبان زیرگروه های آزمایشی انسانی، ریاضی، تجربی، هنر و زبان می باشد که اگر یک دانشجو در طول تحصیل خود در مقطع کارشناسی ناپیوسته و پیوسته، x واحد نظری تخصصی، y واحد نظری عمومی و z واحد نظری عملی انتخاب کند، میزان کل شهریه او طبق فرمول زیر محاسبه خواهد شد.

کل شهریه = شهریه ثابت  +  ( x * شهریه متغیر نظری تخصصی )  +  ( y * شهریه متغیر واحد نظری عمومی )  +  ( z * شهریه نظری عملی )

با توجه این فرمول دانشجویان در هر ترم تحصیلی مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که در حال تحصیل می باشند می توانند، شهریه کل خود را محاسبه کنید. به منظور راهنمایی شما عزیزان در جدول زیر حداقل و حداکثر شهریه دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ناپیوسته را در گروه های آزمایشی مختلف ارائه کرده ایم.

گروه آزمایشی مبلغ شهریه
علوم انسانی

2,450,000 تومان الی 3,250,000 تومان

فنی و مهندسی

2,600,000 تومان الی 4,100,000 تومان

علوم پایه

3,000,000 تومان الی 3,600,000 تومان

هنر

2,550,000 تومان الی 3,300,000 تومان

 

میزان شهریه کارشناسی پیوسته دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

نحوه محاسبه شهریه کل مقطع کارشناسی پیوسته مشابه کارشناسی ناپیوسته است. در جدول زیر حداقل و حداکثر شهریه دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی پیوسته را در گروه های آزمایشی مختلف مشاهده می کنید.

گروه آزمایشی مبلغ شهریه
علوم انسانی

2,500,000 تومان الی 2,300,000 تومان

فنی و مهندسی

2,750,000 تومان الی 4,100,000 تومان

علوم پایه

3,000,000 تومان الی 3,600,000 تومان

هنر

2,650,000 تومان الی 3,300,000 تومان 

 

میزان شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی با توجه به اینکه دانشگاه هستند و یا موسسه در مقطع کارشناسی ارشد در میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تفاوت کمی با یکدیگر دارند و میزان شهریه تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد در موسسات کم تر می باشد. برای محاسبه شهریه کل در یک ترم تحصیلی چنانچه دانشجو 8 واحد نظری اخذ کرده باشد طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

شهریه کل یک ترم تحصیلی = شهریه ثابت + ( شهریه متغیر نظری * 8 )

در جدول زیر حداقل و حداکثر شهریه یک ترم تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد برای مقاطع تحصیلی و گروه های آزمایشی مختلف را شرح داده ایم.

گروه آزمایشی مبلغ شهریه
علوم انسانی

4,500,000 تومان الی 5,700,000 تومان

فنی و مهندسی

5,600,000 تومان الی 7,200,000 تومان

علوم پایه

4,700,000 تومان الی 5,750,000 تومان

هنر

4,650,000 تومان الی 5,700,000 تومان

 

میزان شهریه دکتری دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

نحوه محاسبه شهریه دکتری دانشگاه غیرانتفاعی همانند مقطع کارشناسی ارشد می باشد. در جدول زیر حداقل و حداکثر شهریه مقطع دکتری برای یک ترم تحصیلی در این دانشگاه را رویت می نمایید.

گروه آزمایشی مبلغ شهریه
علوم انسانی

10,000,000 تومان الی 14,500,000 تومان

فنی و مهندسی

15,200,000 تومان الی 18,700,000 تومان

علوم پایه

13,600,000 تومان الی 15,400,000 تومان

هنر

13,200,000 تومان الی 15,100,000 تومان

 

چگونه شهریه دانشگاه غیرانتفاعی را بپردازیم؟

همانگونه که اطلاع دارید، دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی در صورتی مجاز به شرکت در کلاس های درس خواهند بود که شهریه خود را پرداخته باشند. پرداخت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی به صورت اینترنتی و از طریق سایت دانشگاه و پرتال دانشجو انجام می شود.

دانشجویان قبل از شروع هر ترم بایستی میزانی از مبلغ کل شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲که دانشگاه تعیین می کند که معمولا همان شهریه ثابت است را پرداخت کنند تا بتوانند در انتخاب واحد دانشگاه شرکت کنند. مابقی شهریه نیز پس از اتمام انتخاب رشته و مشخص شدن شهریه متغیر دانشجو بایستی پرداخت گردد.

 

توجه

  • امکان پرداخت اقساطی شهریه هر ترم متناسب با مقررات دانشگاه وجود دارد.
  • دانشجویان می توانند برای پرداخت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی خود از تسهیلات و وام دانشجویی نیز استفاده کنند.
  • چنانچه دانشجوی دانشگاه غیر انتفاعی در یک ترم مرخصی بگیرد، بایستی که شهریه ثابت آن ترم را پرداخت نماید.
  • در ترم های تابستانی شهریه ثابت نصف ترم های تحصیلی محاسبه می شود.
  • چنانچه دانشجو ترم تابستانی را در دانشگاه دیگری بگذراند، بایستی شهریه را مطابق با دانشگاه مقصد بپردازد.
  • اگر داوطلب درسی را به صورت معرفی به استاد اخذ کرده است، باید نصف شهریه ثابت را پرداخت نماید.

 

تفاوت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد

ممکن است برخی از داوطلبان در هنگام انتخاب رشته و تصمیم گیری برای ادامه تحصیل بین دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی دچار تردید شوند. یکی از مهم ترین نکته ها در مورد مقایسه این دو دانشگاه میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد می‌باشد. به طور کلی دانشگاه آزاد شهریه بیشتری نسبت به دانشگاه غیرانتفاعی دریافت می‌کند. پس اگر محدودیت مالی دارید، دانشگاه غیرانتفاعی گزینه بهتری برای‌تان محسوب می‌شود. 

اما در مجموع فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب این دو دانشگاه تاثیر گذار هستند که از آن ها می‌توان به سطح علمی و اعتبار مدرک اشاره کرد. برای کسب اطلاع بیشتر در این موارد انتخاب بهترین گزینه با توجه به شرایط خودتان می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

 

مشاوره ثبت نام دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲

حداقل و حداکثر شهریه دانشگاه غیرانتفاعی  که در جداول بالا در مقاطع تحصیلی و زیرگروه های مختلف برای شما ارائه کرده ایم، در واقع یک مبالغ کلی است که بر اساس میزان شهریه در دانشگاه های غیرانتفاعی مختلف بدست آمده است و البته لازم است اشاره کنیم که میزان شهریه در دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با توجه به جایگاه، کیفیت و رتبه علمی که دانشگاه دارد، کمی متفاوت است.

بنابراین میزان شهریه کل یک دانشجو در دانشگاه غیر انتفاعی وابسته به تعداد واحد انتخابی او، نوع واحد انتخابی شامل تخصصی، اصلی، عمومی، مقررات دانشگاه مورد نظر و … می تواند متغیر باشد. اما ارقام بالا برای بدست آوردن یک دید کلی از میزان شهریه در دانشگاه غیرانتفاعی بسیار کارآمد هستند.

چنانچه پیرامون ورود به دانشگاه های غیرانتفاعی و نحوه پرداخت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی در هر دانشگاه سوالی دارید، می‌توانید از طریق شماره های مندرج در این مقاله با مشاوران مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلی دانتل کو تماس بگیرید و پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی برای مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته چقدر است؟

    شهریه دانشگاه غیر انتفاعی در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به عموال مختلفی وابسته است که در متن مقاله به حداقل و حداکثر آن در زیر گروه های محتلف اشاره کرده ایم.

  2. آیا میزان شهریه در دانشگاه های غیر انتفاعی و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با یکدیگر متفاوت است؟

    بله، میزان شهریه در موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی کمتر از دانشگاه های غیر انتفاعی می باشد.

  3. میران شهریه دانشگاه غیرانتفاعی آیا در طول تحصیل افزایش می یابد؟

    میزان شهریه ثابت در طول تحصیل دانشجو ثابت است، اما میزان شهریه متغیر هر سال ده تا پانزده درصد افزایش می‌یابد.

    منبع: شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر | شرایط و مدارک

شرایط انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر از سوی اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگران اعلام می شود. دانشجویانی که دارای سهیمه شاهد و ایثارگر می باشند، چنانچه به دلایل مختلفی از دانشگاه محل قبولی خود رضایت نداشته باشند و قصد گرفتن انتقالی و مهمانی داشته باشند، می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی ” shahed.saorg.ir” مراحل نقل و انتقالات خود را انجام دهند تا در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد مراحل ثبت نام خود را طی کنند. در ادامه این مطلب به شرایط و مدارک نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر اشاره کرده ایم.

انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر

وزارت علوم در هرسال زمانی را برای دانشجویانی که قصد انتقالی دارند، در نظر می گیرد. در این بازه زمانی دانشجویان می توانند به صورت اینترنتی درخواست نقل و انتقال و میهمانی خود را ثبت نمایند.

اما انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر نسبت به دیگران دانشجویان فرایند جداگانه ای دارد. ثبت درخواست نقل و انتقالات در سایت اداره کل امور شاهد و ایثارگران انجام می‌شود.

 

دانشجویان مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگری

همانطور که می‌دانید تمامی دانشجویان به عنوان دانشجوی شاهد و ایثارگر شناخته نمی‌شوند و از امکان استفاده از امتیازات شاهد و ایثارگری را ندارند. افراد مجاز به استفاده از سهمیه انتقالی دانشجویان شاهد با اولویت رسیدگی به درخواست نقل و انتقالات و میهمانی به شرح زیر هستند. 

✔ فرزندان دختر و پسر شهدا

✔ همسر شهدا

✔ جانبازان بیشتر از ۵۰ درصد و آزادگان

✔ همسر جانبازان بیشتر از ۵۰ درصد و آزادگان

✔ دختران جانبازان بیشتر از ۵۰ درصد و آزادگان

✔ پسران جانبازان بیشتر از ۵۰ درصد و آزادگان

✔ جانبازان ۲۵ درصد تا ۴۹ درصد

✔ رزمنده با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه تاقبل از تاریخ 24/7/67 ( همسر و فرزندان آنان)

✔ برادر و خواهر شهید

✔ جانباز  5% تا 24% (همسر و فرزندان آنان)

توجه داشته باشید که هر ساله ۵ درصد از ظرفیت پذیرش در مقاطع مختلف برای مهمانی و انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر تعلق می‌گیرد.

 

زمان انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲

دانشجویان دانشگاه شاهد که قصد انتقالی و میهمانی دارند، باید در بازه زمانی تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهند. معمولا تاریخ نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگران از اواخر خرداد شروع شده و تا اواخر تیر ادامه می یابد.

در سال 1402طبق اطلاعیه ها دانشجویان می توانند از 18 خرداد تا 20 تیر برای ثبت درخواست اقدام نمایند. توجه داشته باشید که جانبازان کمتر از 25 درصد و خانواده آن ها برای ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی باید مانند سایر دانشجویان از طریق سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام نمایند

 

شرایط انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر 1402

همانطور که اشاره کردیم نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر طبق شرایط خاصی انجام می شود. مهم ترین این شرایط انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر به شرح موارد زیر می باشد:

✅ اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سالانه حداقل نمره کل تراز در هر رشته، مقطع و گروه آزمایشی را اعلام کند و دانشجو جهت نقل و انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر بایستی که موفق به کسب حداقل نمره لازم در هر رشته و مقطع شود.

✅ در صورتی که ظرفیت دانشگاه با دانشجویان جدیدالورود تکمیل نشود، امکان ثبت درخواست انتقالی برای دانشجویان ورودی سال های گذشته وجود دارد.

✅ در صورتی که ظرفیت سهمیه انتقال با داوطلبان دارای اولویت بیشتر تکمیل نشود، امکان درخواست نقل و انتقال و میهمانی برای همسر و فرزندان جانبازان 25 الی 49 درصد وجود دارد.

✅ امکان ثبت انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در موارد خاص و یا تایید ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وجود دارد.

✅ دانشجویانی که پس از گرفتن مهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر، یک یا دو نیمسال تحصیلی مشروط نشوند، می توانند برای انتقالی دائم اقدام نمایند.

✅ این دسته از دانشجویان در صورت گرفتن انتقالی و مهمانی ملزم به پرداخت شهریه نمی باشند.

✅ امکان تغییر دوره در نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر وجود ندارد.

✅ در هر ترم تنها 5 درصد از ظرفیت پذیرش مقاطع مختلف ظرفیت است که به نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر اختصاص داده می شود.

 

مدارک لازم برای انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر 1402

دانشجویانی که دارای سهمیه شاهد و ایثارگر هستند و قصد ثبت نام نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر را دارند، بایستی که برای مراحل انجام ثبت نام خود برخی مدارک را نیز در سامانه بارگذاری کنند. هر دانشجو بایستی مطابق با سهمیه ای که دارند، مدارک لازم را آماده کنند. مهم ترین این مدارک به شرح موارد زیر می باشد:

ایثارگر و دانشجو مدارک لازم برای انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر
فرزند، همسر، پدر و مادر شهید
  • ارائه پشت و رو کارت شاهد
  • یا معرفی نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو
آزاده،جانباز 25 درصد و بالاتر و فرزند و همسر آنان
  • ارائه پشت و رو کارت جانبازی و آزادگی
  • یا معرفی نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو و ایثارگر
جانباز 5 درصد تا 24 درصد، فرزند و همسر آنان
  • ارائه معرفی نامه یا کارت جانبازی بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • به همراه صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو و ایثارگر
رزمنده بالای 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزند و همسر آنان
  • کارت ایثار یا معرفی نامه از یگان مربوطه برای رزمندگان بالای 6 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه
  • صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو و رزمنده
برادر و خواهر شهید
  • معرفی نامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر
  • صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو
در تمامی موارد بالا، چنانچه شناسنامه فرد دارای توضیحات باشد، بارگذاری صفحه آخر نیز از الزامات می باشد.

 

نحوه ثبت درخواست انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر

دانشجویان برای درخواست انتقالی باید به صورت اینترنتی و در سایت امور شاهد و ایثارگران ثبت درخواست خود را انجام دهند. نحوه انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر به شرح زیر می باشد.

1️⃣آدرس shahed.saorg.ir را در مرور گر خود جستجو کرده و وارد سایت اداره کل امور شاهد و ایثارگران شوید.

2️⃣بر روی گزینه ورود به سامانه میهمانی و انتقال کلیک کنید.

3️⃣گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

4️⃣در صفحه باز شده قوانین انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر را مطالعه کرده و تیک گزینه مطالعه قوانین را فعال کنید و سپس گزینه  تایید را انتخاب نمایید.

5️⃣اطلاعات خواسته شده را با دقت در کادر های مربوطه درج کرده و رمزی عبور با 8 رقم وارد نمایید.

6️⃣گزینه پیامک یا تلفنی را انتخاب کنید تا کد فعالسازی برایتان ارسال شود و سپس آن را در کادر وارد کنید.

6️⃣در پایان این مرحله نام کاربری و رمز عبوری به شما داده می شود. به صفحه اول برگردید و پس از انتخاب گزینه ورود و درج نام کاربری و رمز عبور، فرم انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر را تکمیل کنید.

 

مشاوره شرایط نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر

دانشجویانی که قصد ثبت‌نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر را دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که برای انتقالی در برخی از دانشگاه ها داشتن شرایط دیگری نیز الزامی است که قبل از درخواست باید از آن ها مطلع شوند. 

اشاره ای کردیم که ثبت نام مهمانی و نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر در صورتی انجام می شود که دانشگاه مبدا و مقصد داوطلب موافقت کند. لازم است اشاره کنیم که تمامی دانشگاه ها موظف هستند که با درخواست نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر موافقت کنند.

در صورتی که هرگونه سوال یا ابهام در زمینه انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر، می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

  1. شرایط نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل چه مواردی است؟

    در متن مقاله فوق به شرایط نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر اشاره کرده ایم.

  2. برای انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر چه زمانی باید اقدام کرد؟

    دانشجویان برای ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی می‌توانند از خرداد تا تیر ماه اقدام نمایند. 

  3. برای نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر چه باید کرد؟

    ثبت درخواست از طریق سامانه shahed.saorg.ir انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. 

    منبع: انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر | شرایط و مدارک

معافیت سربازی | انواع، شرایط و مدارک معافیت از خدمت

معافیت سربازی یکی از بزرگ‌ترین سوالات مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی است. سربازی یکی از دغدغه‌های اصلی آقایان در بازه‌ای مهم از زندگی آنان است. به طور کلی خدمت‌سربازی دوره‌ای دو ساله است که تمام آقایان موظف به گذراندن این دوره هستند، مگر اینکه دلیلی قانع کننده برای معافیت داشته باشند. آقایانی که به سن 18 سالگی می‌رسند، می‌بایست وضعیت خود را از نظر نظام وظیفه مشخص کنند. این افراد هنگام رسیدن به 18 سالگی یا باید دوره خدمت سربازی خود را آغاز کنند و یا برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند. برخی از افراد نیز مشمول معافیت از خدمت می‌شوند که در این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم. 

 منبع: معافیت سربازی | انواع، شرایط و مدارک معافیت از خدمت

دریافت معافیت سربازی

معافیت سربازی به این معنی است که فرد از خدمت سربازی معاف شده و اجباری برای گذراندن دوره نظام وظیفه نداشته باشد. دریافت معافیت سربازی می‌تواند در دو حالت انجام بگیرد که به شرح زیر می‌باشد. 

معافیت سربازی دائمی

در معافیت سربازی دائمی فرد با شرایط به خصوصی که دارد به طور کلی و برای همیشه از خدمت سربازی معاف می‌شود. این دسته از افراد بدون گذراندن دوره نظام وظیفه می‌توانند کارت پایان خدمت أخذ کنند. معافیت پزشکی و معافیت کفالت از جمله معافیت‌های دائمی از خدمت سربازی هستند.

 

معافیت سربازی موقت

معافیت سربازی موقت همانطور که از نام آن پیداست، معافیتی موقت و محدود است. در این نوع از معافیت فرد با دلایلی قانع کننده می‌تواند به طور محدود و تا یک زمان مشخص از خدمت سربازی معاف شود. این دسته از افراد به هر حال بایستی خدمت سربازی خود را به اتمام برسانند و مشمول غیبت از خدمت سربازی نشوند. معافیت تحصیلی نمونه‌ای بارز از نوع معافیت سربازی موقت است.

 

تعاریف و اصطلاحات نظام وظیفه

به طور کلی سربازی و نظام وظیفه به دو دوره مجزا تقسیم می‌شود:

دوره آموزشی: در طول دوره آموزشی سربازی، آموزش‌های مقدماتی مانند اسلحه شناسی و کار با اسلحه آموزش داده می‌شود. دوره آموزشی دوره‌ای دو تا سه ماهه است.

دوره خدمت: پس از دوره آموزشی، دوره خدمت سربازی به طور رسمی شروع می‌شود و سربازان می‌بایست تا پایان دوره خدمت سربازی به انجام وظیفه بپردازند. در این دوره سربازان با توجه به میزان تحصیلاتی که دارند، درجه نظامی کسب می‌کنند. علاوه بر این، سربازان نظام وظیفه بر طبق شرایطی خاص، از جمله تجرد یا تأهل، تقسیم شده و محل خدمت آنان مشخص می‌شود.

❌ یکی دیگر از تعاریف و اصطلاحات نظام وظیفه که از رواج بالایی برخوردار است، دوره اضافه خدمت است. دوره اضافه خدمت دوره‌ای است که یک سرباز پس از اتمام زمان قانونی به خدمت مشغول می‌شود. یک سرباز در دو حالت می‌تواند مشمول اضافه خدمت شود:

✔ زمانی که فرد بدون هیچ دلیل موجهی از معرفی خود به سازمان نظام وظیفه خودداری کند و یا این کار را با تأخیر انجام دهد.

✔ زمانی که فرد در طول خدمت خود قانون شکنی کند یا به هر دلیل دیگری تنبیه شود.

 

نحوه دریافت معافیت تحصیلی

آقایانی که در سن 18 سالگی پس از اتمام دوران مدرسه بلافاصله وارد دانشگاه می‌شوند، مشمول دریافت معافیت سربازی تحصیلی موقت خواهند بود. این دسته از افراد می‌توانند تا پایان دوران تحصیلات بدون نگرانی از وضعیت نظام وظیفه خود به تحصیل بپردازند.

اما با پایان دوران تحصیل، معرفی خود به سازمان نظام وظیفه برای این افراد ضروری خواهد بود. افرادی که با وجود اتمام تحصیلات از معرفی خود به سازمان نظام وظیفه سرباز زنند، به دلیل غیبتی که دارند مشمول اضافه خدمت می‌شوند.

 

نحوه دریافت معافیت پزشکی

افرادی که از نظر جسمی و یا روانی شرایط گذراندن دوره خدمت سربازی را نداشته باشند، می‌توانند از معافیت سربازی پزشکی استفاده کنند. معافیت پزشکی می‌تواند از نوع دائم یا موقت باشد که نوع آن را پزشک معالج تشخیص می‌دهد. نحوه دریافت معافیت پزشکی به ترتیب زیر است:

1️⃣ دریافت دفترچه راهنمای معافیت پزشکی سربازی: قبل از هر چیزی بهتر است فرد دفترچه معافیت پزشکی سربازی را دریافت کرده و آن را مطالعه کند. با مطالعه این دفترچه فرد متوجه خواهد شد که آیا مشمول معافیت پزشکی سربازی می‌شود یا خیر.

2️⃣ دریافت دفترچه راهنمای خدمت: تمام آقایانی که به سن قانونی نظام وظیفه می‌رسند می‌بایست دفترچه راهنمای خدمت سربازی را دریافت کرده و آن را تکمیل کنند.

3️⃣ معاینه توسط پزشک: افرادی که مشمول معافیت سربازی پزشکی سربازی باشند، بایستی به پزشک متخصص مورد تأیید نظام وظیفه مراجعه کنند. پزشک متخصص با معاینه مراجعه کننده در صورت ضرورت معافیت پزشکی وی را تأیید می‌کند.

4️⃣ مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک نظامی: در این مرحله فرد با به همراه داشتن مدارک جهت انجام ادامه فرایند دریافت معافیت پزشکی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک نظامی مراجعه می‌کند.

 

انواع معافیت سربازی

معافیت از خدمت سربازی انواع مختلفی دارد. مشمولانی که از خدمت معافی می‌شوند در یکی از دسته های زیر قرار خواهند گرفت. انواع معافیت از خدمت نظام وظیفه به شرح زیر می‌باشد. 

 

معافیت ایثارگران نظام وظیفه

این نوع معافیت برای افرادی است که خانواده شان جز خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزاده ها هستند. افرادی که واجد شرایط معافیت ایثارگران نظام وظیفه باشند، می‌توانند معافیت دائم سربازی را دریافت نمایند. از شرایط معافیت سربازی ایثارگران نظام وظیفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅شهادت یکی از اعضا خانواده و یا اسارت که مورد تایید مراجعه مربوطه باشد.

✅در صورتی که شهید و یا آزاده 24 ماه سابقه خدمت داشته باشد، یا جانبازی 25 درصد داشته باشد و یا مفقودالاثر شده و دارای فرزند پسر نباشد، یکی از برادرهای او معافیت ایثارگری دریافت خواهد کرد.

✅یکی از فرزندان آزاده با 24 ماه اسارت، جانباز حداقل 25 درصد و ایثارگر با بیش از  30 ماه سابقه خدمت در جبهه مشمول دریافت معافیت ایثارگران نظام وظیفه خواهد شد.

 

معافیت سربازی پزشکی نظام وظیفه

تمامی افراد قبل از اعزام به خدمت باید معاینه پزشکی شوند. در صورتی که پزشک تشخیص دهند که فرد مشمول معافیت سربازی پزشکی نظام وظیفه می‌باشد، از خدمت معاف خواهد شد. به طور کلی افراد در حین معاینه قبل خدمت وظیفه بر اساس وضعیت جسمانی در چهار دسته قرار خواهند گرفت که به شرح زیر می‌باشد.

✅مشمولانی که از نظر جسمی و روانی در سلامت کامل هستن  و امکان انجام خدمت وظیفه را دارند.

✅مشمولانی که دارای نقص عضو یا بیماری خاص هستند و امکان انجام امور رزمی را ندارند. این افراد باید به خدمت اعزام شوند اما در حین خدمت از انجام امور رزمی معاف می‌باشند.

✅مشمولانی که دچار مشکلات رشدی یا بیماری های خاص هستند و امکان خدمت سربازی به صورت موقت را ندارند. در این حال فرد می‌تواند به صورت موقت و بدون غیبت از خدمت سربازی معاف شود.

✅مشمولانی که دچار نقص عضو، بیماری های جسمانی و یا روانی حاد هستند و امکان انجام خدمت سربازی را ندارند. در این صورت فرد به صورت دائم از خدمت وظیفه معاف خواهد شد.

 

معافیت سربازی مددجویان نظام وظیفه

افرادی که خود و یا خانواده شان زیر نظر کمیته امداد باشند، مشمول این نوع از معافیت سربازی نظام وظیفه خواهند شد. البته این افراد باید شرایط دیگری را نیز داشته باشند. به طور کلی مشمولان دریافت معافیت مددجویان نظام وظیفه در دسته های زیر قرار خواهند گرفت.

✅اگر مادری که زیر نظر کمیته بهزیستی است و از شوهر خود طلاق گرفته، شوهر او فوت کرده باشد و ازدواج نکرده باشند، یکی از پسرهای او از خدمت معاف خواهد شد.

✅چنانجه فرزند پسری معلول بوده و زیر نظر کمیته بهزیستی باشد، معافیت سربازی دریافت خواهد کرد.

✅در صورتی که فردی دارای سه خواهر باشد و هیچ برادر دیگری نداشته باشند، از خدمت معاف خواهد شد.

✅در صورتی که فرد با یک خانوم دچار معلولیت جسمی-حرکتی ازدواج کرده باشد معافیت موقت برای ۵ سال دریافت خواهد کرد. اگر بعد این مدت همچنان با این خانوم متاهل بوده باشد مشمول معافیت دائم خواهد شد.

 

معافیت سنی و عفو رهبری نظام وظیفه

چنانچه فردی با مدرک تحصیلی و سن بالا داشته باشد، مشمول معافیت سربازی سنی و یا معافیت عفو رهبری خواهد شد. این معافیت تنها به افرادی اختصاص دارد که متولد قبل از سال 1344 هستند. معمولا این معافیت به افرادی داده می‌شود که علاوه بر سن بالا دارای مدرک حداقل دکتری نیز باشند.

 

معافیت سربازی متعهدین خدمت نظام وظیفه

افرادی که در حال خدمت در نیروهای مسلح هستند، مشمول دریافت معافیت سربازی متعهدین خدمت نظام وظیفه خواهند شد. البته دریافت این معافیت کار ساده ای نیست و فرد باید شرایط خاصی را دارا باشد. افرادی که در حال خدمت در شغل خلبانی، نیروهای مسلح، معلمی و… باشند، با توجه به زمان استخدام و ارگان خدمت خود معافیت دریافت خواهند کرد.

همچنین معلمانی که از مراکز تربیت معلم فارغ التحصیل شده باشند، پس از گذراندن آموزش سربازی می‌توانند برای  بقیه خدمت در آموزش و پرورش مشغول شوند. 

 

معافیت سربازی متاهلین دارای فرزند

طبق قانون جدید نیز افراد متاهل با بیشتر از 30 سال و همچنین داشتن 2 فرزند معاف از خدمت می‌شوند.

 

معافیت نخبگان

در صورتی که بر اساس قوانین و شرایط سازمان نظام وظیفه مشمولی به عنوان نخبه تشخیص داده شود، معافیت از خدمت سربازی دریافت خواهد کرد. البته ممکن است در این شرایط فرد از خدمت معاف نشود و تنها کسری خدمت دریافت کند.

 

خرید خدمت سربازی

در سال های گذشته مشمولانی که از خدمت غیبت داشتند، می‌توانستند خدمت سربازی خود را بخرند. در این شرایط سازمان نظام وظیفه با توجه به آخرین مدرک تحصیلی فرد، مبلغی را به عنوان خرید خدمت تعیین می‌کرد و داوطلب با پرداخت آن کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کرد. اما این قانون هم‌اکنون حذف شده است و مشمولان امکان خرید سربازی را نخواهند داشت. هرچند که این امکان وجود دارد که در آینده مجددا این قانون اجرا شود.

 

معافیت از خدمت کفالت نزدیکان

نحوه دریافت معافیت سربازی کفالت به این شکل است که فرد شرایط لازم و تعریف شده را داشته باشد. سه شرط عمومی برای دریافت معافیت کفالت سربازی عبارتند از:

  • نداشتن غیبت در خدمت سربازی
  • دارا بودن سن 18 سال تمام
  • تنها سرپرست خانواده بودن

با توجه به شرایط عمومی ذکر شده، فرد در 5 حالت می‌تواند معافیت کفالت دریافت کند که هر کدام از این حالات در ادامه شرح داده شده است.

 

معافیت سربازی کفالت پدر

افرادی که دارای شرایط زیر باشند، می‌توانند مشمول معافیت کفالت سربازی پدر شوند:

  • پدر وی جانباز باشد. (ناگفته نماند که جانبازان بالای 25 درصد می‌توانند علاوه بر فرزند اول برای فرزند دیگر خود نیز معافیت کفالت بگیرند.)
  • پدر وی دارای 70 سال سن باشد.
  • پدر وی دارای کمتر از 70 سال سن باشد ولی براساس تأیید نظر شورای پزشکی نیاز به مراقبت داشته باشد.

 

معافیت کفالت مادر

فرد با دارا بودن دو شرط زیر قادر خواهد بود تا معافیت سربازی کفالت مادر دریافت کند:

  • پدر وی فوت شده باشد.
  • مادر وی طلاق گرفته باشد و ازدواج مجددی نداشته باشد.

 

معافیت کفالت مادربزرگ

علاوه بر معافیت کفالت پدر و مادر، معافیت کفالت مادربزرگ نیز وجود دارد که واجدین شرایط می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. این شرایط عبارتند از:

  • همسر و فرزندان مادر بزرگ پدری یا مادری وی فوت شده باشند.
  • مادربزرگ پدری یا مادری وی طلاق گرفته باشد.

 

معافیت کفالت برادر

فردی که کفالت برادر خود را برعهده داشته باشد، می‌تواند مشمول معافیت سربازی کفالت برادر شود. شرایطی که برای این نوع کفالت نیاز است عبارتند از:

  • سن برادر وی به 18 سال نرسیده باشد.
  • پدر در قید حیات نباشد
  • وی تنها برادر بالای 18 سال برادر باشد.
  • برادر وی حتی در صورت کبیر بودن بر اساس تأیید نظام شورای پزشکی نیاز به مراقبت داشته باشد.

 

معافیت کفالت خواهر

افرادی که کفالت خواهر خود را به تنهایی برعهده داشته باشند، فرصت دریافت معافیت سربازی را خواهند داشت. برای دریافت معافیت کفالت خواهر علاوه بر شرایط عمومی، شرایط اختصاصی زیر نیز موردنیاز است:

  • خواهر وی فاقد همسر باشد.
  • خواهر وی فرزند پسر (سالم از نظر جسمی و روحی) نداشته باشد.
  • پدر در قید حیات نباشد.
  • خواهر وی سرپرست بالای 18 سال جز برادر تنی خود که مشمول خدمت سربازی است نداشته باشد.

 

مدارک لازم برای دریافت معافیت سربازی از خدمت

✅برگه وضعیت مشمولان به صورت تکمیل شده

✅عکس 2*3 به صورت رنگی با زمینه سفید و تمام رخ

✅کپی از کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه عکس دار

✅کپی از آخرین مدرک تحصیلی صادر شده توسط مراجع مربوطه (افراد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی بایستی برگه شماره 3 دفترچه را تکمیل کنند.)

✅برگه واکسیناسیون (برگه شماره 4 دفترچه)

✅گواهی اشتغال به خدمت از یگان مربوطه برای افرادی که در حال خدمت هستند.

✅کپی از صفحات شناسنامه تمام اعضا خانواده

✅برگه استعلام از آخرین وضعیت مشمول خدمت سربازی به صورت تکمیل شده (برگه شماره 5 دفترچه)

✅برگه معاینه اولیه به صورت تکمیل شده ( برگه شماره 1 دفترچه)

 

مشاوره معافیت از سربازی

افراد متقاضی درصورتی که یکی از شرایط ذکر شده دربالا را داشته باشند می‌توانند نسبت به دریافت معافیت اقدام نمایند. برای دریافت معافیت سربازی، مشملان باید مدارکی را ارائه دهند تا پس از بررسی توسط سازمان نظام وظیفه، معافیت برای شان صادر شود.

چنانچه پس از مطاله این مطلب سوال یا ابهامی در زمینه معافیت سربازی برای تان وجود داشت و یا در روند آن دچار مشکل شدید، می‌توانید با افراد متخصصان مشاور صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در زمینه پاسخ به سوالات و اخذ معافیت یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت سربازی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. معافیت از سربازی چه شرایطی دارد؟

    مشمولان خدمت نظام وظیفه می‌توانند در صورت داشتن برخی شرایط از خدمت معاف شوند که در متن مقاله به آن ها اشاره شده است. 

  2. آیا در صورت داشتن چند خواهر می‌توان معافیت از خدمت دریافت کرد؟

    بله بر اساس معافیت مددجویان نظام وظیفه، چنانچه فردی سه خواهر داشته باشد و برادر دیگری نداشته باشد، از خدمت معاف خواهد شد.

  3. آیا می‌توان خدمت سربازی را خرید؟

    خیر در حال حاضر این قانون برداشته شده است و مشمولان امکان خرید خدمت سربازی را نخواهند داشت. 

    منبع: معافیت سربازی | انواع، شرایط و مدارک معافیت از خدمت