بودجه بندی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ به واسطه مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل از طریق دفترچه سوالات کنکور سراسری ریاضی استخراج و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. متقاضیان کنکور سراسری برای اینکه از بخش های مهم و پرتکرار کنکور ریاضی مطلع شوند، باید اقدام به دریافت بودجهبندی نمایند. بودجه بندی از ابزارهای کارآمدی است که متقاضیان به واسطه آن می توانند ضمن اطلاع از سوالات پرتکرار، با شیوه طراحی سوالات نیز آشنا شوند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 را آورده ایم.
منبع: بودجه بندی کنکور ریاضی
سازمان سنجش آموزش کشور، همزمان با شروع ثبت نام کنکور، منابع را به متقاضیان تمامی زیرگروه های آزمایشی از جمله زیرگروه آزمایشی ریاضی، اعلام می کند. سوالات کنکور سراسری ریاضی به صورت متنوع از بخش های مختلف این منابع طراحی می شوند.
بر اساس بودجه بندی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ متقاضیان میفهمند که از هر کدام از مباحث درسی، چند سوال در کنکور سراسری طراحی می شود و در واقع اینگونه متوجه می شوند که کدام مبحث از اهمیت بیشتری برخوردار است و کدام مبحث اهمیت کمتری دارد.
وقتی داوطلبان از بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 مطلع شوند، اینگونه می توانند از سوالات و مباحث مهم اطلاع پیدا کنند و برای موفقیت در کنکور سراسری، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. چراکه وقتی افراد از بودجه بندی خبر داشته باشند و بدانند که از چه قسمت هایی سوال طرح می شود و چه قسمت هایی سهمی در کنکور سراسری ندارند، می توانند اینگونه مباحث بی اهمیت را حذف کنند و بر مباحث مهم تمرکز نمایند.
با تغیراتی که در کنکور سراسری 1403 اعمال می شود، این آزمون با دفترچه سوالات دروس تخصصی برگزار می شود و دروس عمومی از کنکور سراسری حذف خواهند شد.
محاسبه نمره مرتبط با دروس عمومی در این آزمون نیز بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنندگان خواهد بود. بنابراین برخلاف سال های گذشته، نیازی نیست متقاضیان با اطلاع از بودجه بندی کنکور ریاضی در دروس عمومی اقدام به مطالعه سرفصل های امتحانی و مباحث مهم نمایند، چراکه این دروس از کنکور سراسری حذف شده است.
سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳ از دروس اختصاصی این زیرگروه آزمایشی می باشد. متقاضیان کنکور سراسری ریاضی میتوانند با اطلاع از بودجه بندی این زیرگروه آزمایشی، برنامه ریزی مطالعاتی بهتری داشته باشند و بر روی مباحثی که سهم بیشتری از سوالات کنکور سراسری دارند، تمرکز بیشتری کنند. در ادامه به بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 در دروس اختصاصی پرداخته ایم.
اولین سوالات دفترچه اختصاصی کنکور ریاضی مرتبط با سوالات درس ریاضیات که خود شامل درس ریاضی، گسسته، هندسه و حسابان است، می باشد.
از درس ریاضیات مجموعا 55 سوال در کنکور سراسری ریاضی طرح می شود که متقاضیان باید در مدت 85 دقیقه به آن ها پاسخ دهند. با توجه به ضریب درس ریاضیات و همینطور ماهیت محاسباتی دروس زیر مجموعه آن، می توان گفت که ریاضیات مهم ترین درس اختصاصی در کنکور سراسری ریاضی می باشد. در ادامه به بودجه بندی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ در درس ریاضیات پرداخته ایم.
بودجه بندی ریاضیات کنکور ریاضی 1403 | |||
مبحث / سال تحصیلی | سال 1400 | سال 1401 | سال 1402 |
مجموعه، الگو و دنباله | 2 سوال | 2 سوال | 3 سوال |
مثلثات | 2 سوال | 4 سوال | 4 سوال |
توان های گویا و عبارت های جبری | 1 سوال | 3 سوال | 3 سوال |
معادله ها و نامعادله ها | 3 سوال | 3 سوال | 2 سوال |
تابع | 1 سوال | 1 سوال | 3 سوال |
شمارش، بدون شمردن | 1 سوال | – | 1 سوال |
آمار | 2 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
توابع نمایی و لگاریتمی | 2 سوال | 3 سوال | 2 سوال |
حد و پیوستگی | 1 سوال | 3 سوال | 4 سوال |
مشتق | 3 سوال | 4 سوال | 4 سوال |
کاربردهای مشتق | 1 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
آشنایی با مبانی ریاضیات | – | 3 سوال | 3 سوال |
احتمال | 3 سوال | 3 سوال | 3 سوال |
آشنایی با نظریۀ اعداد | 3 سوال | 4 سوال | 4 سوال |
حد نامتناهی و بی نهایت | 2 سوال | – | 2 سوال |
ماتریس | 2 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
گراف و مدل سازی | 3 سوال | 3 سوال | 1 سوال |
ترکیبیّات (شمارش) | 3 سوال | 4 سوال | 2 سوال |
ترسیم های هندسی و استدلال | 1 سوال | – | 1 سوال |
قضیۀ تالس، تشابه و کاربردهای آن | 1 سوال | 1 سوال | 1 سوال |
چند ضلعی ها | 2 سوال | 2 سوال | 1 سوال |
تجسم فضایی | 2 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
دایره | 4 سوال | 2 سوال | 1 سوال |
تبدیل های هندسی و کاربردها | 1 سوال | 3 سوال | 2 سوال |
روابط طولی در مثلث | 2 سوال | – | – |
مجموع سوالات | 50 سوال | 50 سوال | 50 سوال |
دومین قسمت از سوالات دفترچه اختصاصی کنکور سراسری ریاضی، شامل سوالات فیزیک می باشد. از درس فیزیک مجموعا 45 سوال در قالب سوالات حفظی، مفهومی و محاسباتی طراحی می شود که متقاضیان باید در مدت 55 دقیقه به آن ها پاسخ دهند.
مطابق بودجهبندی اعلام شده، می توان گفت مباحث نوسان و امواج، جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم، ویژگی های فیزیکی مواد، الکتریسته ساکن و… از مهم ترین مباحث درس فیزیک کنکور سراسری ریاضی هستند. در جدول زیر بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 درس فیزیک را آورده ایم.
بودجه بندی فیزیک کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۳ | |||
مبحث / سال تحصیلی | سال 1400 | سال 1401 | سال 1402 |
فیزیک و اندازه گیری | – | 2 سوال | 3 سوال |
ویژگی های فیزیکی مواد | 2 سوال | 3 سوال | 3 سوال |
کار، انرژی و توان | 2 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
دما و گرما | 5 سوال | 3 سوال | 3 سوال |
ترمودینامیک | 3 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
الکتریسیتۀ ساکن | 5 سوال | 5 سوال | 4 سوال |
جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم | 4 سوال | 5 سوال | 3 سوال |
مغناطیس | 3 سوال | 1 سوال | 2 سوال |
القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب | 3 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
حرکت بر خط راست | 4 سوال | 4 سوال | 2 سوال |
دینامیک و حرکت دایرهای | 4 سوال | 5 سوال | 3 سوال |
نوسان و موج | 3 سوال | 5 سوال | 2 سوال |
برهم کنش های موج | 2 سوال | 2 سوال | 1 سوال |
آشنایی با فیزیک اتمی | 3 سوال | 2 سوال | 3 سوال |
آشنایی با فیزیک هسته ای | 2 سوال | – | – |
مجموع سوالات | 45 سوال | 45 سوال | 45 سوال |
بخش آخر سوالات اختصاصی کنکور سراسری با سوالات درس شیمی به پایان می رسد. از درس شیمی مجموعا 35 سوال در کنکور سراسری ریاضی طرح می شود که متقاضیان باید در مدت 35 دقیقه به آن ها پاسخ دهند.
سوالات این قسمت نیز شامل سه بخش حفظی، مفهومی و محاسباتی می باشد. بر اساس تحلیل کارشناسان، سوالات شیمی بیشتر به سمت سوالات مفهومی می رود. بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 درس شیمی شامل جدول زیر است:
بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی | |||
مبحث / سال تحصیلی | سال 1400 | سال 1401 | سال 1402 |
کیهان زادگاه الفبای هستی | 2 سوال | 3 سوال | 3 سوال |
ردپای گازها در زندگی | 4 سوال | 3 سوال | 2 سوال |
آب، آهنگ زندگی | 4 سوال | 5 سوال | 3 سوال |
قدر هدایای زمینی را بدانیم | 3 سوال | 5 سوال | 4 سوال |
در پی غذای سالم | 4 سوال | 3 سوال | 4 سوال |
پوشاک، نیازی پایان ناپذیر | 3 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
مولکول ها در خدمت تندرستی | 2 سوال | 5 سوال | 3 سوال |
آسایش و رفاه در سایه شیمی | 3 سوال | 4 سوال | 3 سوال |
شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری | 4 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
شیمی، راهی بهسوی آینده ای روشنتر | 3 سوال | 2 سوال | 2 سوال |
ترکیبی | 3 سوال | 3 سوال | 4 سوال |
مجموع سوالات | 35 سوال | 35 سوال | 35 سوال |
در سال ۱۴۰۲ کنکور سراسری تغییرات زیادی کرد و یکی از آن ها حذف دروس عمومی از کنکور میباشد. از این پس داوطلبان در جلسه آزمون به دفترچه سوالات عمومی پاسخ نمیدهند و تاثیر این دروس نیز از طریق سوابق تحصیلی اعمال میشود. از این پس تنها سوالات اختصاصی در جلسه آزمون اهمیت دارند.
هنوز اطلاع دقیقی از تعداد سوالات کنکور ریاضی و بودجه بندی کنکور ریاضی در سال 1403 در دسترس نیست اما به طور کلی انتظار میرود که مانند سال گذشته باشد. سال 1402، 50 سوال از درس ریاضی، 45 سوال از درس فیزیک و 35 سوال از درس شیمی مطرح شد. در صورت تغییر در سوالات کنکور سال جاری این مطلب بروزرسانی خواهد شد.
در نظر داشتن باشید برای موفقیت در کنکور سراسری، اطلاع از بودجه بندی کنکور سراسری 1403 به تنهایی کافی نیست؛ چراکه هستند داوطلبانی که حتی با اطلاع از بودجهبندی و تهیه منابع نتوانستند به صورت صحیح و درست به تست ها پاسخ دهند و در این زمینه موفق شوند.
زمانی استفاده از بودجه بندی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ موثر است و داوطلب را به قبولی و کسب رتبه و تراز مناسب هدایت می کند که داوطلبان از آن برای یک برنامه ریزی مطالعاتی استفاده کنند. اگر داوطلبان بخواهند با استفاده از بودجه بندی کنکور سراسری، برنامه ریزی کنند، می توانند یک برنامه ریزی دقیق و بی نقص داشته باشند که نتیجه آن مطالعه عمیق دروس و مباحث مهم و صرف نظر از مباحثی است که سهمی در کنکور سراسری ندارند.
همینطور لازم است متقاضیان متناسب با اهمیت مباحث در کنکور سراسری ریاضی، سعی کنند دروسی که از اهمیت بیشتری برخوردار است را در بازه های زمانی کوتاهی مرور کنند. مرور مطالب سبب می شود که مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند.
کارشناسان و مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل دارای چندین سال سابقه در زمینه برنامه ریزی تحصیلی و مطالعاتی برای کنکور سراسری می باشند. شما عزیزان می توانید برای اینکه برنامه ریزی اصولی و مطابق با بودجه بندی کنکور ریاضی داشته باشید، از مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره در زمینه بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.
بودجه بندی کنکور ریاضی 1403 از چه طریقی منتشر می شود؟
بودجه بندی کنکور هر ساله پس از برگزاری این آزمون از طریق دفترچه سوالات کنکور سراسری استخراج می شود و در متن مقاله فوق از سایت دانتل ارائه شده است.
اطلاع از بودجه بندی چه کمکی به متقاضیان می کند؟
متقاضیان می توانند با اطلاع از بودجه بندی، برنامه ریزی اصولی تری داشته باشند به طوری که مباحث مهم و پرتکرار را تفکیک کرده و بر مطالعه آن ها تمرکز کنند.
بودجه بندی کنکور از چه طریقی جمع آوری می شود؟
سوالاتی که طی سال های اخیر در کنکور سراسری طرح شده است، منبع بودجهبندی می باشد.
منبع: بودجه بندی کنکور ریاضی
ثبت نام لاتاری lottery 2025 در اکتبر یا مهر ماه آغاز خواهد شد و متقاضیان میتوانند برای ثبت نام اقدام نمایند. لاتاری یکی از راحت ترین و بهترین روش ها برای مهاجرت به کشور آمریکا است. در صورتی که افراد در این قرعه کشی برنده شوند، میتوانند به راحتی ویزای خود و خانواده شان را دریافت کرده و با گرین کارت آمریکا به این کشور مهاجرت نمایند. در این مطلب به بررسی کامل ثبت نام لاتاری 2025 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا واگذاری ثبت نام خود به متخصصان میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: ثبت نام لاتاری lottery 2025
یکی از ساده ترین روش ها برای مهاجرت به کشور آمریکا، ثبت نام لاتاری lottery میباشد. هر ساله دولت آمریکا برنامه لاتاری را برای تعادل نژادی در این کشور برگزار میکند و افرادی که در این قرعه کشی پذیرفته شوند، شانس دریافت گرین کارت و ورود به کشور آمریکا را به دست خواهند آورد. ثبت نام لاتاری شرایط خیلی خاصی ندارد و تقریبا تمامی افراد مجاز به ثبت نام هستند و شانس قبولی در این قرعه کشی را خواهند داشت.
افرادی که در قرعه کشی پذیرفته شده اند، میتوانند برای دریافت ویزا اقدام کرده و با خانواده خود (همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال) به این کشور مهاجرت نمایند. این افراد ویزای دائم به دست خواهند آورد و از تمامی امتیازهای شهروندی آمریکا مثل کار، تحصیل، دریافت بیمه، باز کردن حساب بانکی و… برخوردارند.
مهاجرت به آمریکا روش های بسیار زیادی دارد که بعضی آن ها بسیار سختند و افراد حتی پس از دریافت ویزا نیز حق شهروندی در این کشور نخواهند داشت. اما ثبت نام لاتاری lottery یکی از بهترین روش ها برای مهاجرت به این کشور است و پس از مهاجرت نیز افراد امتیازات ویژه ای در این کشور خواهند داشت.
از بین افرادی که در لاتاری ثبت نام کرده اند، به صورت رندوم قرعه کشی خواهد شد و همه افراد شانس برابر برای قبولی دارند. افرادی که برنده لاتاری شده اند، باید در یک بازه زمانی یک ساله اقدامات لازم همچون کامل کردن فرم مهاجرت، آماده کردن مدارک، معاینات پزشکی، انتخاب سفارت و مصاحبه را انجام دهند. در صورتی که این افراد در مصاحبه قبول شوند، ویزایشان صادر خواهد شد.
قرعه کشی لاتاری هرساله برگزار میشود و در این یکبار متقاضیان در حدود یک ماه فرصت دارند تا نام نویسی نمایند. طبق اطلاعیه های رسمی منتشر شده از طرف وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، ثبتنام لاتاری از ماه اکتبر آغار خواهد شد. متقاضیان از 4 اکتبر تا 7 نوامبر یا 12 مهر تا 16 آبان فرصت ثبت نام خواهند داشت.
توجه داشته باشید که تقاضا برای ثبت نام لاتاری lottery بسیار بالاست و و معمولا در روزهای آخر سایت ثبتنام یا همان E-DV دچار اختلال میشود. به همین دلیل سعی کنید که حتما در روزهای اول نام نویسی خود را انجام دهید.
زمان ثبت نام لاتاری lottery تمدید نخواهد شد پس اگر قصد شرکت در قرعه کشی را دارید، باید هرچه سریع تر در بازه زمانی تمدید شده اقدامات لازم را انجام دهید. شما میتوانید برای نام نویسی در لاتاری از مشاوران مجموعه دانتل کو کمک بگیرید و یا مراحل ثبت نام خود را به طور کامل به آنان واگذار نمایید.
افرادی که برای اولین بار تصمیم به شرکت در لاتاری میگیرند، با سوالات بسیار زیادی در مورد شرایط ثبتنام مواجه میشوند. مثلا اینکه تحصیلات چقدر باشد، مدرک زبان داشته باشند، از خدمت معاف شده باشند و غیره. در این قسمت به بررسی تمامی شرایط متداول مهاجرت و اهمیت آن ها در ثبت نام لاتاری lottery میپردازیم.
در چندین سال گذشته تنها افرادی امکان ثبتنام در لاتاری را داشتند که پاسپورت معتبر خود را دریافت کرده بودند. در این صورت افراد بدون پاسپورت یا آن هایی که به دلایلی همچون عدم گذراندن خدمت سربازی پاسپورت نگرفته بودند، امکان نام نویسی در این قرعه کشی را نداشتند.
طی سال های اخیر یکی از قاضی های فدرال در آمریکا این حکم را صادر کرده است که دولت نباید برای ثبت نام لاتاری lottery اطلاعات پاسپورت را دریافت کند و به همین دلیل از این پس افرادی که پاسپورت ندارند نیز میتوانند برای لاتاری نام نویسی کنند.
یکی از شرط های کاملا واضح و مشخص ثبتنام در لاتاری این است که افراد ۱۲ سال تحصیل کرده و مدرک دیپلم خود را گرفته باشند. افراد بدون مدرک دیپلم امکان نام نویسی در لاتاری را نخواهند داشت.
در هنگام ثبت نام لاتاری lottery باید در فرم آخرین مدرک تحصیلی خود را درج نمایید. حتی اگر یک ماه به فارغ التحصیلی در مقطع فعلی مانده باشد نیز باید مقطع قبلی خود را در فرم وارد نمایید. در هنگام نامو نویسی نیازی به بارگزاری مدرک به صورت اسکن شده نیست و تنها باید آخرین مقطع تحصیلی را مشخص کنید. البته اگر در قرعه کشی برنده شوید باید تمامی مدارک خود را به سفارت تحویل دهید پس به هیچ عنوان اطلاعات خود را به صورت غلط درج نکنید.
توجه داشته باشید که مدرک تحصیلی بالا شانس بیشتری برای برنده شدن ندارد. قرعه کشی به صورت رندوم انجام میشود و شانس فردی که مدرک دکتری دارد با فردی که مدرک دیپلم دارند کاملا یکسان خواهد بود.
حال این سوال پیش میآید که اگر مدرک دیپلم نگرفته باشیم، دیگر هیچ شانسی برای ثبت نام نخواهیم داشت؟ در پاسخ باید گفت که افراد فاقد مدرک دیپلم میتوانند از شرط سابقه کار استفاده کرده و آن را جایگزین تحصیلات نمایند.
شما باید در فرم ثبت نام درج کنید که حداقل دو سال طی پنج سال گذشته مشغول به یک کار ثابت بوده اید. مثلا اگر شرکتی ثبت کرده باشید، حتی اگر آن شرکت در حال فعالیت نباشد هم میتوانید از آن به عنوان ثبت نام لاتاری lottery استفاده نمایید. شغل های دیگر همچون نوازندگی، مدیریت، صاجبان جواز کار، برنامه نویسی و… همگی به عنوان شرط سابقه کار لاتاری پذیرفته خواهند شد.
اگر که تحصیلات شما دیپلم و یا بالاتر باشد هیچ نیازی به استفاده از شرط سابقه کار برای ثبتنام ندارید چراکه این شرط در واقع جایگزین شرط تحصیلات در نام نویسی قرعه کشی لاتاری میباشد.
یکی دیگر از شروط ثبت نام این است که فرد در کشور های مجاز به ثبت نام لاتاری به دنیا آمده باشد. کشورهایی که بیش از پنجاه هزار نفر مهاجر از طریق لاتاری داشته باشند، امکان ثبت نام نخواهند داشت. مثلا کشور هنر جز کشورهایی است که اتباع آن دیگر امکان شرکت در قرعه کشی را ندارند.
اما کشور ایران جز کشورهای مجاز به ثبت نام لاتاری lottery است و در صورتی که فردی در این کشور به دنیا آمده باشد، امکان ثبتنام را خواهد داشت. توجه داشته باشید که محل تولد حائز اهمیت است و حتی اگر چندین سال در کشور دیگری زندگی کرده باشید نیز باید محل تولد خود را به عنوان شرط محل تولد درج نمایید.
آمریکا برای لاتاری شرط سنی را به صورت دقیق مشخص نکرده است اما در واقع همان شرط مدرک تحصیلی نشان میدهد که افراد کمتر ۱۸ سال امکان ثبتنام را ندارند. این افراد باید به عنوان همراه با پدر و مادر ثبتنام نمایند و در واقع شانس قبولی در لاتاری تنها به والدین اختصاص دارد. افراد ۱۸ تا ۲۱ ساله مجرد نیز میتوانند هم خودشان ثبت نام کرده و هم والدین شان و اینگونه شانس خود را از یک به سه افزایش دهند.
عکسی که در هنگام ثبت نام در فرم وارد میکنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در هنگام ثبت نام شما هر عکسی که وارد کنید پذیرفته میشود و کانفرمیشن نامبر دریافت میکنید.
در این صورت شاید فکر کنید که شرط عکس بیهوده باشد اما در حقیقت اگر عکس فاقد شرایط لازم باشد، اسم شما به صورت خودکار از لیست قرعه کشی حذف میشود. هر ساله افراد بسیار زیادی به همین دلیل از قرعه کشی کنار گذاشته میشوند و شانس خود را از دست میدهند.
شرط عکس برای ثبت نام لاتاری lottery 2025 این است که زاویه دوربین مستقیم باشد و عکس به شکل مربع با طول 600 تا 1200 پیکسل باشد. مو نباید روی صورت قرار گرفته باشد و مانع دیده شدن چهره شود. در هنگام گرفتن عکس عیمک و سمعک را نیز حتما کنار بگذارید.
اگر مو روی گوش ها قرار بگیرد مشکلی نخواهد داشت. افراد مسلمان نیز میتوانند عکس با حجاب گرفته و بارگزاری کنند اما گردی صورت شان بایستی کاملا معلوم باشد. نیازی به دریافت نسخه چاپی عکس نیست و تنها باید فایل عکس دیجیتال را بارگزاری نمایید.
در دوره ریاست جمهوری ترامپ شرایط مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری تغییرات زیادی کرد. یکی از شرایط ثبت نام در این دوره داشتن جاب آفر یا اسپانسر بود و در نتیجه بسیاری از افراد به دلیل نداشتن این شرط امکان ثبت نام در لاتاری را نداشتند.
اما در حال حاضر با اتمام ریاست جمهوری ترامپ این شرط نیز ابطال شده است و در نتیجه تمامی افراد بدون داشتن جاب آفر یا اسپانسر در کشور آمریکا میتوانند در قرعه کشی لاتاری 2025 نام نویسی نمایند.
در تمامی روش های مهاجرتی به آمریکا باید مدرک زبان آیلتس و تافل با نمره بالا داشته باشید. اما همانطور که گفته شد ثبت نام لاتاری راحت ترین روش برای مهاجرت است و یکی از مزایا و برتری های آن نسبت به دیگر روش ها عدم نیاز به مدرک زبان میباشد.
در فرم ثبت نام نیازی به وارد کردن مدرک زبان نیست و در در صورت برنده شدن نیز مصاحبه سفارت به زبان فارسی انجام میشود. البته که پس از مهاجرت باید حتما زبان انگلیس را بیاموزید تا بتوانید در این کشور زندگی کنید اما به طور کلی داشتن مدرک زبان شرط ثبت نام لاتاری lottery نیست.
افرادی که هنوز خدمت خود را تمام نکرده اند هیچ مانعی برای ثبت نام در لاتاری ندارند. اما در صورتی که در قرعه کشی برنده شوند و مصاحبه سفارت نیز با موفقیت پیش برود، باید کارت پایان خدمت یا معافیت ارائه دهند تا اجازه صدور پاسپورت و خروج از کشور برای شان صادر شود.
ممکن است برخی از افراد معاف از خدمت فکر کنند که به دلایل پزشکی امکان ثبت نام در لاتاری را ندارند. اما باید گفت که این مساله هیچ محدودیتی برای برنده شدن و خروج از کشور برای شان به وجود نخواهد آورد.
افرادی که دارای سوپیشینه هستند نیز میتوانند در لاتاری ثبت نام کنند و حتی برنده شوند. اما برای مصاحبه سفارت و خروج از کشور باید حتما شرایط آن ها بررسی شود تا مشکلی برای دریافت ویزا و محدودیت خروج از کشور نداشته باشند.
همانطور که گفته شد افراد واجد شرایط میتوانند اسم همسر و فرزندان مجرد کمتر از ۲۱ سال خود را نیز به عنوان همراه در فرم ثبت نام لاتاری وارد کنند. همراه ها هیچ شرایط خاصی ندارند و حتی در صورت نداشتن مدرک دیپلم نیز مجاز به ثبت آن ها در فرم نام نویسی لاتاری هستید.
در هنگام ثبت نام لاتاری lottery حتما توجه داشته باشید که طبق اطلاعات شناسنامه فرم را تکمیل کنید. مثلا اگر متاهل هستید اما به عنوان یک فرد مجرد نام نویسی کنید با مشکل مواجه خواهید شد. در ثبت اطلاعات مربوط به فرزندان و تعداد آن ها نیز نهایت دقت را داشته باشید.
چنانچه در هنگام ثبت نام مجرد بوده باشید و پس از بازه زمانی ثبت نام به صورت رسمی ازدواج کرده باشید، میتوانید پس از برنده شده اطلاعات مربوط به همسر و فرزندان را در فرم درج کنید. اگر پس از ثبت نام طلاق گرفته باشید نیز امکان حذف همراه در صورت قبولی وجود خواهد داشت.
افرادی که چند همسر دارند باید توجه داشته باشند که چندهمسری در کشور آمریکا ممنوع است و در نتیجه امکان ثبت چند همسر در فرم ثبت نام لاتاری lottery وجود ندارد. به همین دلیل باید در هنگام ثبت نام تنها نام یکی از همسران خود را به عنوان همراه وارد کنید.
همانطور که گفته شد افراد میتوانند نام فرزندان خود که مجرد و زیر ۲۱ سال هستند را به عنوان همراه ثبت کنند و در صورت برنده شدن و دریافت ویزا، آن ها را نیز با خود به آمریکا ببرند. شرط سن فرزند به عنوان همراه تنها به زمان ثبت نام lottery لاتاری اختصاص دارد.
یعنی اگر پس از برنده شدن در لاتاری فرزند شما به 21 سال رسیده باشد، مشکی برای تان به وجود نخواهد آمد چراکه در آن زمان مشمول شرکت در لاتاری به عنوان همراه بوده است و میتوانید آن ها را با خود به آمریکا ببرید. اما اگر در زمان ثبت نام فرزند شما متاهل یا بالاتر از ۲۱ سال باشد، امکان دریافت ویزا به عنوان همراه را ندارد.
به این نکته توجه داشته باشید که تمامی شرایط ذکر شده به عنوان شرط ثبت نام لاتاری 2025 به فرد اصلی اختصاص دارد و همراهان او هیچ شرطی (به جز شرط سن فرزندان نخواهند داشت) یعنی اگر یکی از زوجین شرایط ثبت نام را نداشته باشد، فرد دیگر که واجد شرایط است، میتواند اسم همسر خود را به عنوان همراه ثبت نماید. اگر افراد واجد شرایط محل تولد نباشند نیز میتوانند با داشتن شرایط خاص در لاتاری ثبت نام نمایند.
اگر شما متولد کشوری هستید که واجد شرایط ثبت نام در لاتاری نیست (مثلا متولد کشور پاکستان هستید) اما همسرتان واجد شرایط میباشد (مثلا متولد کشور ایران است) میتوانید به عنوان زیر مجموعه همسرتان در لاتاری ثبت نام نمایید.
چنانچه والدین شما در هنگام تولدتان اقامت کشور دیگری را داشته باشند نیز شما مشمول شرایط ثبت نام lottery لاتاری خواهید بود. در غیر این صورت امکان ثبت نام لاتاری lottery را نخواهید داشت چراکه شرط کشور محل تولد جز شرایط اصلی ثبتنام لاتاری میباشد.
برای ثبت نام لاتاری 2025 باید فرمی که به زبان انگلیسی در سایت قرار گرفته است را با اطلاعات خواسته شده تکمیل نمایید. در حال حاضر اطلاعات پاسپورت از متقاضیان خواسته نمیشود و نیازی به تکمیل اطلاعات مربوط به آن در سایت نیست.
مدرک مهم دیگری که باید در حین ثبت نام داشته باشید، عکس متقاضی و همراهان او است. در بالا شرایط بارگزاری عکس برای ثبت نام لاتاری lottery گفته شده است. در صورت بارگزاری عکس به صورت اشتباه اسم شما از لیست ثبت نام حذف خواهد شد.
ثبت نام لاتاری از طریق سایت اصلی ثبت نام یعنی dvprogram.state.gov انجام میشود. برای این منظور باید در زمان تعیین شده وارد سایت شده و اطلاعات خود را برای نام نویسی تکمیل نمایید. مراحل قبت نام لاتاری 2025 به شرح زیر است.
1️⃣آدرس dvprogram.state.gov را در مرورگر خود جستجو کرده و وارد سامانه شوید.
2️⃣چنانچه در زمان ثبت نام مراجعه نمایید، عبارت Begin Entry را در کادر سبز رنگ در وسط صفحه مشاهده خواهید کرد و باید بر روی آن کلیک کنید.
3️⃣کد امنیتی را در کادر وارد کنید.
4️⃣در بخش 1 نام، نام خانوادگی و اسم میانی خود را (در صورت داشتن) را وارد نمایید.
5️⃣در بخش 2 جنسیت خود را مشخص کنید.
6️⃣بخش 3 مربوط به تاریخ تولد به صورت میلادی میباشد.
7️⃣شهر و کشور محل تولد خود را در بخش 4 و 5 وارد نمایید و اگر جز کشورهای مجاز به ثبت نام هستید در بخش 6 بر روی yes و در غیر این صورت بر روی no کلیک کنید.
8️⃣در بخش بعدی باید عکس خود را مطابق با شرایط گفته شده در بالا بارگزاری نمایید.
9️⃣در قسمت بعدی اطلاعات محل سکونت خود یعنی کشور، استان، شهر، کد پستی و آدرس پستی را وارد کنید. اگر از آدرس فرد دیگری استفاده میکنید، میتوانید نام او را در قسمت In Care Of وارد کنید.
ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ مدتی پس از اعلام نتایج نهایی شروع میشود. داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده اند و موفق به کسب قبولی شده اند، باید بر اساس اطلاعیه های اختصاصی هر دانشگاه برای ثبت نام نهایی در دانشگاه محل قبولی خود اقدام نمایند. در این مطلب به بررسی کامل ثبت نام پذیرفتهشدگان کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی
داوطلبانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی از کاردانی را دارند، باید در آزمون کاردانی به کارشناسی شرکت کرده و یا در رشته های بدون آزمون ثبت نام نمایند. برای پذیرش در رشته های بدون آزمون داوطلبان باید با استفاده از سوابق تحصیلی خود اقدام نمایند.
قبولی در رشته های با آزمون نیز مستلزم کسب رتبه حد نصاب در کنکور کاردانی به کارشناسی میباشد. افرادی که در کنکور کاردانی به کارشناسی قبول شده اند و اسم شان در لیست پذیرفته شدگان دانشگاه است، میتوانند برای ثبت نام نهایی در دانشگاه اقدام نمایند.
پس از اعلام نتایج کنکور کاردانی به کارشناسی در سایت سنجش، داوطلبان پذیرفته شده باید سایت هر دانشگاه را مشاهده کرده و اطلاعیه های مربوط به ثبت نام پذیرفته شدگان را مطالعه نمایند. به منظور سهولت کار برای شما داوطلبان گرامی، در این مقاله به توضیح کامل ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ میپردازیم.
سازمان سنجش مجری برگزار کنکور کاردانی به کارشناسی است و تمامی مراحل این آزمون از ثبت نام تا انتخاب رشته و اعلام نتایج با نظارت این سازمان انجام میشود. در سال ۱۴۰۲ نیز سازمان سنجش در زمان تعیین شده لیست پذیرفته شدگان آزمون کاردانی به کارشناسی را اعلام خواهد کرد.
پس از آن داوطلبان پذیرفته شده میتوانند برای نام نویسی به دانشگاه محل قبولی خود مراجعه نمایند. در حال حاضر زمان ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 مشخص نشده است اما با توجه به روند سال های گذشته احتمالا مدت کوتاهی پس از اعلام نتایج، دانشگاه ها شروع به ثبت نام دانشجویان نمایند.
همانطور که در بالا گفته شد سازمان سنجش مسئول برگزاری تمامی مراحل کنکور کاردانی به کارشناسی است و داوطلبان از ثبت نام آزمون تا اعلام نتایج را باید از این سامانه پیگیری نمایند. اما در نهایت داوطلبان پذیرفته شده باید به سایت دانشگاه محل قبولی خود مراجعه کرده و از جزییات مربوط به ثبت نام آگاه شوند. نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 در دانشگاه های مختلف به شرح زیر میباشد.
هر یک از واحد های این دانشگاه ها سایت اختصاصی خود را دارند و جزییات ثبت نام نیز در هر دانشگاه با دیگری متفاوت است. دانشجویان باید سایت اختصاصی دانشگاه خود را مشاهده کرده و بر اساس جزییات ثبت نام، اقدامات لازم را انجام دهند.
دانشجویانی که در دانشگاه های فنی حرفه ای پذیرفته شده اند، باید به صورت یکپارچه در سایت “ناد” ثبت نام کنند. این سامانه با هدف ارائه خدمات یکسان به تمامی دانشجویان این واحد راه اندازی شده است. جزییات ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ دانشگاه های فنی حرفه ای در همین سامانه اطلاع رسانی شده و دانشجویان میتوانند در زمان معین مدارک خود را بارگزاری کنند.
دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان باید به صورت همزمان و یکپارچه در سایت گلستان ثبت نام نمایند. پس از اعلام نتایج کنکور کاردانی به کارشناسی، سایت گلستان اطلاعیهای منتشر کرده و زمان دقیق ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ را به اطلاع دانشجویان میرساند. دانشجویان بر اساس اطلاعیه ها میتوانند برای انجام ثبت نام حضوری و غیر حضوری اقدام نمایند.
پذیرفته شدگان آزمون کاردانی به کارشناسی برای ثبت نام در دانشگاه باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به دانشگاه تحویل دهند. عدم ارائه مدرک در زمان تعیین شده به معنای انصراف از تحصیل میباشد و مهلت مجددی برای نام نویسی داده نمیشود. هر دانشگاهی ممکن است مدارک مورد نیاز اختصاصی برای ثبت نام داشته باشد اما به طور کلی مدارک لازم برای ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 به شرح زیر میباشد.
✅عکس 4*3
✅کارت ملی و شناسنامه به همراه کپی
✅مدرک کاردانی یا گواهی فارغ التحصیلی موقت
✅مدارک مربوط به سهمیه
✅مدرک پایان خدمت و یا معافیت از سربازی
در مرحله ثبت نام حضوری باید اصل تمامی مدارک گفته شده را همراه با چند سری کپی به دانشگاه تحویل دهید. برخی از دانشگاه ها مدارک اختصاصی نیز از دانشجو میخواهند که باید آن ها را نیز آماده کرده و به دانشگاه تحویل دهید.
ثبت نام پذیرفتهشدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ با توجه به دانشگاه محل قبولی در زمان های متفاوت انجام میشود. تمامی دانشجویان باید در زمان های تعیین شده به دانشگاه مراجعه نمایند و در غیر این صورت امکان تحصیل در دانشگاه را نخواهند داشت.
چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ برای تان وجود دارد و یا در روند ثبت نام با مشکلی مواجه شده اید، میتوانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاریتان کنند.
برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی 1402 میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.
ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی ۱۴۰۲ چه تاریخی است؟
مدت کوتاهی پس از اعلام نتایج، ثبت نام شروع میشود. داوطلبان برای اطلاع دقیق از زمان و نحوه ثبت نام باید به سایت دانشگاه خود مراجعه نمایند.
مدارک لازم برای ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور کاردانی به کارشناسی چیست؟
لیست مدارک مورد نیاز ثبت نام در متن مقاله قرار گرفته است.
آیا زمان ثبت نام تمدید خواهد شد؟
ممکن است دانشگاه ها مدتی زمان را تمدید کنند اما بهتر است که ثبت نام در همان مهلت اصلی انجام شود.
مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد چیست؟ نقل و انتقالات فرایندی است که در آن دانشجویان بر مبنای شرایطی خاص اقدام به تغییر دانشگاه محل تحصیل خود میکنند. درخواستهایی که برای نقل و انتقالات دانشگاه آزاد ثبت میشوند، باید با ارائه مدارک و اسناد قانع کننده همراه باشد. زمانی که مدارک لازم برای نقل و انتقالات دانشگاه آزاد ناقص باشد، دانشجویان فرصت تغییر دانشگاه خود را از دست میدهند. دانشجویان باید همزمان با ثبت درخواست انتقالی یا میهمانی، این مدارک را آماده کرده و آنها را ارائه دهند. در این مطلب به توضیح کامل مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد 1403 میپردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: مدارک انتقالی دانشگاه آزاد
دانشجویان به شرط داشتن یکی از شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد، شانس کسب موافقت برای درخواست خود را خواهند داشت. هر دانشجویی در هنگام ثبت درخواست نیاز دارد تا مدارک خود را در سایت بارگذاری کند. در ادامه مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد به طور مجزا برای شرایط مختلف نقل و انتقالات شرح داده شده است.
بر اساس ازدواج یا طلاق |
|
خانواده شهدا و ایثارگران |
|
مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد بر اساس چند دانشجویی |
|
معلولیت، بیماری، بارداری |
|
بر اساس فوت والدین، همسر یا فرزند |
|
بر اساس جدول همترازی |
|
همسر و فرزندان کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد |
|
کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه |
|
مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد بر اساس ورزشکار بودن |
|
همسر و فرزندان مقامات کشوری |
|
فارغ التحصیلان دبیرستان سما |
|
ثبت درخواست برای نقل و انتقال دانشگاه آزاد برای دو نیمسال تحصیلی مهرماه و بهمن ماه به صورت جداگانه انجام میگیرد. سایتی که جهت ثبت درخواست نقل و انتقال دانشگاه آزاد باید به آن مراجعه کرد، سایت منادا دانشگاه آزاد به آدرس monada.iau.ir است. متقاضیان همزمان با ثبت درخواست خود میبایست فایل اسکن شده مدارک خود را در این سایت بارگذاری کنند.
بدین ترتیب زمان ارائه مدارک نقل و انتقال دانشگاه آزاد برای نیمسال اول در طول خردادماه و برای نیمسال دوم در طول آذرماه خواهد بود. دانشجویان باید توجه داشته باشند که مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد را بدون نقص و به طور کامل تهیه کرده و ارائه دهند.
موافقت با درخواست انتقالی یا میهمانی دانشجویان به شرطی امکان پذیر است که دلایل قانع کننده ای وجود داشته باشد. از طرفی دانشجویان دانشگاه آزاد تنها یک بار در طول تحصیل خود مجاز به أخذ انتقالی یا میهمانی هستند. از این رو بهتر است دانشگاه مقصد خود را به درستی و با اطمینان کامل انتخاب کنند.
همانطور که گفته شد دانشجویان برای ارائه مدارک نقل و انتقالات خود میبایست به سایت منادا دانشگاه آزاد مراجعه کنند. به طور کلی نحوه بارگذاری مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد شامل فرایند زیر است.
دانشجویان باید در نظر داشته باشند که درخواست آنان به شرط دریافت شماره پرونده 13 رقمی به اتمام میرسد. هزینهای که برای ثبت درخواست نقل و انتقالات پرداخت میشود، به جهت بررسی مدارک توسط دانشگاه أخذ میشود. این هزینه حتی برای افرادی که با درخواست آنان موافقت نمیشود، قابل بازگشت نیست.
قابل ذکر است که ثبت درخواستهای نقل و انتقالات دانشگاه آزاد به منزله تأیید حتمی این نقل و انتقالات نیست. مهمترین شرط برای تغییر دانشگاه آزاد محل تحصیل، موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد با درخواست دانشجو است. بررسی مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد و اعلام نتیجه نهایی درخواستهای داوطلبان بر اساس شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد انجام میگیرد.
دانشجویانی که قصد تغییر دانشگاه محل تحصیل خود را دارند، باید واجد شرایط لازم برای انتقالی و میهمانی دانشگاه آزاد باشند و مدارک مورد نیاز را نیز ارائه دهند. در غیر این صورت درخواست آن ها مبنی بر انتقالی و میهمانی رد خواهد شد.
چنانچه هرگونه ابهام و یا سوالی در زمینه مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد برای تان وجود دارد، میتوانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاریتان کنند.
برای دریافت مشاوره در زمینه مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.
مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد چیست؟
در متن مقاله به مدارک مورد نیاز انتقالی دانشگاه آزاد به طور کامل پرداخته شده است.
چه زمانی باید مدارک انتقالی را ارائه داد؟
متقاضیان باید همزمان با ثبت درخواست خود، نسبت به بارگزاری مدارک در سایت نیز اقدام نمایند.
مدارک انتفالی در چه سایتی باید بارگزاری شود؟
سایت نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد، سامانه منادا میباشد و بارگزاری مدارک نیز در همین سامانه انجام میشود.
شرایط دریافت وام دانشجویی ۱۴۰۳ از مهم ترین مواردی است که متقاضیان باید از آن اطلاع داشته باشند. به منظور مساعدت با دانشجویان کم بضاعت و مستعد و همینطور عموم دانشجویان، صندوق رفاه با همکاری وزارت دفاع، اقدام به اعطا انواع وامهای دانشجویی با عناوین، میزان و شرایط مختلف مینماید. تمامی دانشجویان در دانشگاه های مختلف میتوانند در صورت داشتن شرایط لازم، نسبت به دریافت این وام ها اقدام کنند. در ادامه این مقاله به شرایط دریافت وام دانشجویی و نحوه اخد آن میپردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: شرایط دریافت وام دانشجویی صندوق رفاه | انواع و نحوه گرفتن
با توجه به هزینه های مختلفی که دانشجویان در طول تحصیل بدان نیاز دارند، از جمله هزینه شهریه در بسیاری از دانشگاه های غیر دولتی و آزاد، هزینه خوابگاه و تهیه مسکن، هزینه رفت و امد، تغذیه، کتاب و … باید یک پشتوانه مالی نیز داشته باشند.
وزارت علوم برای تامین بخشی از هزینه های دانشجویان، با همکاری صندوق رفاه اقدام به اعطا وام با عناوین مختلف به دانشجویان کرده است. دانشجویان پیش از تقاضای وام ابتدا بایستی شرایط اخذ هر وام را مطالعه کنند و در صورتی که واجد شرایط وام بودند نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.
متقاضیان برای دریافت وام های دانشجویی صندوق رفاه باید دارای یکسری شرایط عمومی و آموزشی باشند که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.
دانشجویان برای دریافت هر کدام از وام های دانشجویی، بابد دارای شرایط عمومی زیر باشند.
✅متقاضیان باید به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی، معتقد باشند.
✅شئونات دانشجویی را همواره رعایت کرده و از نظر اخلاقی، صلاحیت داشته باشند.
✅دانشجویانی که نیاز مالی دارند، نسبت به دیگر متقاضیان در الویت هستند.
✅دانشجویانی که تقاضای وام دارند نباید از وام و یا بورس تحصیلی استفاده کنند.
✅دانشجویانی که شاغل هستند به استثنای کار دانشجویی، مجاز به دریافت وام دانشجویی نیستند.
✅دانشجویان برای دریافت وام باید سند تعهد به همراه ضامن معتبر، ارائه دهند.
دانشجویان برای دریافت هرکدام از وام های دانشجویی، از نظر آموزشی باید دارای شرایط زیر باشند.
✅وام دانشجویی صندوق رفاه به فردی تعلق میگیرد که طبق حداقل واحد های لازم در یکی از دانشگاه ها به صورت تمام وقت در حال تحصیل میباشد.
✅دانشجویانی ترم آخر، در صورت داشتن نصف واحدهای لازم، میتوانند برای دریافت وام اقدام کنند.
✅به دانشجویان در حال تحصیل در ترم اول و دوم، وام های دانشجویی بدون در نظر گرفتن معدل اعطا میشود.
✅دانشجویانی که حداقل یک ترم مشروطی در کارنامه خود دارند میتوانند تا سقف حداکثر نصف مبلغ وام را دریافت کنند.
✅دانشجویانی که در کارنامه خود دو نیمسال متوالی مشروطی دارند مجاز به دریافت وام دانشجویی در ترم بعد از دو مشروطی نیستند اما همانطورکه گفته شد اگر یک ترم مشروطی داشته باشند، میتوانند برای دریافت حداکثر نصف وام تحصیلی اقدام کنند. همچنین میتوانند وام مسکن و حق اولاد را به طور کامل دریافت نمایند.
✅داوطلبان در مقاطع مختلف دارای سقف استفاده از وام های تحصیلی، مطابق با ستوات تحصیل خود هستند، بدین صورت که دانشجویان کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر دو سال تحصیلی یعنی 4 نیمسال، دانشجویان کارشناسی پیوسته حداکثر چهار سال تحصیلی یعنی 8 نیمسال، دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر دو سال تحصیلی، یعنی 4 نیمسال، دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای حداکثر شش سال تحصیلی یعنی 12 نیمسال و دانشجویان دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه میتوانند حداکثر چهار سال تحصیلی یعنی 8 نیمسال از وام های دانشجویی بهره ببرند.
مهم ترین و اصلی ترین شرط دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه های سراسری دوره روزانه این است که به صورت متوالی در دو ترم تحصیلی قبلی مشروط نشده باشند. این دانشجویان باید از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویی برای ثبت نام وام اقدام کنند. برخی از تبصره های دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه روزانه به شرح زیر است.
✅دانشجویان جدید الورود در سال اول تحصیل میتوانند بدون در نظر گرفتن معدل، وام دانشجویی دریافت کنند.
✅در صورت مشروطی در یک ترم، نصف مبلغ وام به دانشجو پرداخت خواهد شد.
✅در صورت مشروطی دو تارم متوالی امکان دریافت وام وجود نخواهند داشت.
✅با تشخیص کمیسیون موارد خاص وام تحصیلی و مسکن به صورت بلامانع به دانشجویان با شرایط خاص پرداخت خواهد شد.
با توجه به توضیحات مقاله، دانشجویانی که مایل به دریافت وام دانشجویی صندوق رفاه هستند بایستی با توجه به نوع دانشگاه خود، اقدامات لازم را انجام دهند.
دانشجویانی که در دانشگاه های سراسری اعم از دولتی و غیردولتی در حال تحصیل هستند، برای ثبت درخواست وام باید از طریق صندوق رفاه و سامانه وام دانشجویی به نشانی اینترنتی ” swf.ir ” اقدام نمایند.
با توجه به تقاضای بیشتر دانشجویان در دانشگاه آزاد برای دریافت وام های کمک هزینه پرداخت شهریه، علاوه بر صندوق رفاه، دانشگاه آزاد از منابع داخلی نیز برای پرداخت شهریه به متقاضیان استفاده میکند.
دانشجویان دانشگاه آزاد هم می توانند از طریق صندوق رفاه، همانند دانشجویان دانشگاه های سراسری نسبت به دریافت وام اقدام کنند و هم می توانند از طریق واحد دانشگاه محل تحصیل، اقدام به دریافت وام دانشجویی نمایند.
دانشجویان دانشگاه آزاد که مایل به دریافت انواع وام ها هستند بایستی پیش از ثبت درخواست خود، مدارک لازم را آماده کنند. از مهم ترین شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام دانشجویی دانشگاه آزاد میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
برخی مدارک برای ثبت درخواست تمامی وام ها یکسان میباشد که در ادامه به صورت موردی به آنها اشاره کرده ایم.
✅فرم تکمیل شده تقاضای هر یک از وام های مورد تقاضا
✅کپی و اصل کارت ملی
✅اصل و کپی کارت دانشجویی
✅سند تعهد محضری با ضامن معتبر
دانشجویان دانشگاه آزاد که در زمان دانشجویی اقدام به ازدواج دانشجویی میکنند، بایستی همراه با مدارک دیگر اصل و کپی سند ازدواج خود را نیز برای دریافت وام ازدواج ارائه دهند.
همچنین مدارک زیربرای دریافت وام مسکن دانشجویان دانشگاه آزاد، الزامی میباشد،
✅اجاره نامه
✅اصل و کپی عقد نامه متاهلین برای مسکن متاهلین
دانشجویان برای دریافت وام از صندوق رفاه دانشجویی باید ضامن معتبر داشته باشند. ضامن نیز باید شرایطی را دارا باشد که به شرح زیر میباشند.
✅5 سال سابقه کار و داشتن شناسه کارمندی برای کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه های اجرایی و کارمندان قراردادی
✅5 سال سابقه کار برای اعضای هیات علمی رسمی دانشگاه آزاد و کارمندان رسمی و قراردادی
✅شناسه کارمندی و ۵ سال سابقه کار برای کارمندان رسمی و پیمانی قوه مقننه و کارمندان قرادادی
✅شناسه کارمندی و ۵ سال سابقه کار برای کارمندان رسمی و پیمانی و افراد دارای پایه قضائی قوه قضاییه
✅افراد سردفتر در اسناد رسمی، ازدواج و طلاق
✅کارمندان استخدامی نیروی مسلح
✅بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی
✅افراد گیرنده حقوق از بنیاد شهدا و ایثارگران
✅کارمندان بانک با 5 سال سابقه
یکی دیگر از راه های دریافت وام دانشجویی، ثبت نام و درخواست در سامانه ساجد میباشد. دانشجویان واجد شرایط باید در زمان تعیین شده به آدرس sajed.iau.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند. دریافت وام دانشجویی از این طریق برای دانشجویان دانشگاه آزاد تنها یکبار در دو طول دوره تحصیل و در یک رشته انجام میشود. شرایط دریافت وام دانشجویی از سامانه ساجد به شرح زیر میباشد.
✅نداشتن مشروطی در تو ترم تحصیلی قبلی به صورت متوالی
✅ارائه گواهی اشتغال به تحصیل به بانک
✅دریافت نکردن وام و بورسیه از دیگر سازمان ها برای دانشجویان شاغل
✅معدل بالاتر از 14
✅داشتن مدارک کافی
✅دانشجو باید در حال تحصیل در سنوات تحصیلی مجاز باشد.
✅عدم به تاخیر افتادن اقساط در صندوق رفاه دانشجویی
✅در اولویت قرار گرفتن دانشجویانی که از وام صندوق رفاه دانشجویی استفاده نکرده اند و یا بدهی زیادی برای پرداخت شهریه دانشگاه دارند.
✅تعیین مبلغ وام با توجه به تعداد ترم های تحصیلی باقی مانده دانشجو
✅اضافه واریزی تسهیلات تا زمان فارغ التحصیلی به جساب دانشجو پرداخت نخواهد شد.
✅مبلغ وام تنها برای پرداخت شهریه به حساب شهریه دانشجو واریز خواهد شد.
✅دانشجویان باید ابتدا در سامانه نام نویسی کنند و پس از آن مدارک بررسی شده و در صورت تایید وام پرداخت میگردد.
✅افراد دارای چک برگشتی و مطالبات غیرجاری امکان دریافت وام را نخواهند داشت.
✅افرادی که از بانک های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت وام دریافت کرده اند، پس از فارغ التحصیلی میتوانند دانشنامه و گواهی موقت خود را دریافت نمایند.
حتما قبل از اقدام برای دریافت وام دانشجویی از سایت صندوق رفاه دانشجویی و سامانه ساجد، شرایط و ضوابط آن را به طور کامل مطالعه کرده و اطلاع کامل در این زمینه به دست آورید. به طور معمول زمان ثبت نام وام دانشجویی در ابتدای هر ترم تحصیلی است اما با این حال برخی از دانشگاه ها در زمان های معین شروع به ثبت نام میکنند.
دانشجویانی که قصد دریافت وام دانشجویی از صندوق رفاه دانشجویی را دارند، باید واجد شرایط دریافت وام دانشجویی مورد نظر خود باشند. شرایط دریافت انواع مختلف وام و همچنین وام دانشجویان دانشگاه سراسری و آزاد با یکدیگر متفاوت میباشد.
چنانچه هرگونه ابهام و یا سوالی در زمینه شرایط دریافت وام دانشجویی برای تان وجود دارد، میتوانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاریتان کنند.
برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط دریافت وام دانشجویی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.
شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟
دریافت وام دانشجویی شرایط مختلفی دارد که در متن مقاله به طور کامل به آن ها پرداخته شده است.
آیا دانشجویان مشروطی میتوانند از وام دانشجویی استفاده کنند؟
بله اگر تنها یک ترم مشروط شده باشند میتوانند نصف مبلغ وام را دریافت نمایند اما در صورت مشروطی دو ترم متوالی دیگر امکان دریافت وام وجود نخواهد داشت.
آیا برای دریافت وام دانشجویی به ضامن نیاز است؟
بله دانشجویان متقاضی دریافت وام باید حتما ضامن واجد شرایط داشته باشند.
منبع: شرایط دریافت وام دانشجویی صندوق رفاه | انواع و نحوه گرفتن