نتایج کنکور ارشد ۱۴۰۳ در دو مرحله و دو بازه زمانی از طریق سایت سنجش اعلام می شود. داوطلبانی که طبق زمانبندی در آزمون نام نویسی کرده و در جلسه آزمون حضور داشتهاند، پس از گذشت یک بازه زمانی تقریبا یک ماهه، نتایج اولیه را در قالب یک کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش دریافت خواهند کرد. متقاضیانی که مطابق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، می توانند وارد مرحله درج کد رشته محل های انتخابی خود شوند. در نهایت نیز سازمان سنجش نتایج ارشد نهایی را اعلام می کند و اسامی پذیرفته شدگان مشخص می شود. در ادامه اطلاعات کاملی از نتایج کنکور ارشد 1403 ارائه کرده ایم.
اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، در واقع شامل کارنامه کنکور ارشد برای هر داوطلب است که شامل اطلاعات مهمی همچون درصد دروس امتحانی، رتبه و تراز و وضعیت مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته است. تمامی این اطلاعات برای ورود داوطلب به مرحله انتخاب رشته مهم می باشد.
پس از اینکه تمامی متقاضیان مجاز به انتخاب رشته، مراحل درج الویت های خود را در سایت سازمان سنجش پشت سر گذاشتند، حال بایستی منتظر اعلام نتایج ارشد باشند. همانند مرحله انتخاب رشته، نتایج کنکور کارشناسی ارشد نهایی نیز برای دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت مجزا منتشر می گردد.
آزمون کارشناسی ارشد به صورت یکپارچه برای دانشگاه های های سراسری در دوره های مختلف روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان و همینطور دانشگاه آزاد برگزار می گردد، به همین دلیل نتایج کنکور ارشد نیز برای تمامی متقاضیان به صورت یکپارچه منتشر می گردد. با توجه به اینکه زمان اعلام نتایج ارشد ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است، جدول زمانبندی اعلام نتایج در سال گذشته را آورده ایم که پیش بینی میشود در سال جاری نیز در همین بازه زمانی و با اندکی تفاوت باشد.
مراحل اعلام نتایج ارشد | زمان اعلام سال ۱۴۰۲ |
نتایج اولیه | 8 خرداد 1402 |
نتایج نهایی انتخاب رشته | 12 شهریور 1402 |
سازمان سنجش آموزش کشور تا کنون اطلاعیه و اخباری از زمان اعلام نتایج ارشد ۱۴۰۳ منتشر نکرده است، اما احتمالا همانند سال های گذشته این فرآیند در اواخر خرداد ماه و شهریور ماه انجام شود. به محض دریافت اخبار جدید در این قسمت از مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.
برای دریافت نتایج کنکور ارشد 1403 در دانشگاه های سراسری می توانید مطابق مراحل زیر عمل کنید.
1️⃣به سایت سازمان سنجش آموزش کشور با آدرس الکترونیکی ” sanjesh.org ” مراجعه کنید.
2️⃣از منوی سایت بر روی گزینه ” کارشناسی ارشد ” کلیک نمایید.
3️⃣بر روی گزینه اعلام نتایج کلیک کنید.
4️⃣در این مرحله برای دریافت نتایج کنکور ارشد بایستی بر روی لینک فعال ” سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ (اعلام نتایج نهایی دانشگاه ها ، موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی) ” کلیک کنید.
5️⃣در صفحه جدید گزینه “ورود به سیستم ” را انتخاب کنید.
6️⃣برای ورود به میز کارتان، سامانه دو روش جستجو در اختیار شما قرار می دهد.
روش اول: شماره پرونده، کد ملی و سال تولد
روش دوم: شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام
7️⃣یکی از روش ها را انتخاب کنید و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و در صفحه جدید برای دریافت نتایج انتخاب رشته بایستی گزینه ” نتایج کارشناسی ارشد ” را انتخاب کنید.
برای مشاهده نتایج کنکور ارشد ضروری است که داوطلبان شماره پرونده و کد پیگیری خود را در اختیار داشته باشند. برخی مواقع داوطلبان اطلاعات ثبت نامی خود را فراموش کرده و یا آن را گم میکنند. در این شرایط جای نگرانی وجود دارد چراکه امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد.
برای این منظور لازم است به سایت سنجش مراجعه کرده و با کلیک بر روی آیکون تلفن در بالای صفحه اصلی وارد سیستم پاسخگویی شوید. در صورت عضویت در سایت میتوانید وارد پورتال شخصی خود شوید و از طریق بخش درخواست جدید برای بازیابی شماره پرونده و کدپیگیری خود درخواست دهید. چند ساعت تا چند روز بعد اطلاعات بازیابی شده ارسال میشود و میتوانید از قسمت درخواست ها و پاسخ ها آن را دریافت نمایید.
برخی مواقع داوطلبان پس از اعلام نتایج متوجه میشوند که بین نتیجه و انتظارشان تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. در این شرایط میتوان نسبت به اعتراض به نتایج کنکور ارشد در سایت سنجش اقدام کرد. در این قسمت از مقاله نحوه ثبت درخواست اعتراص به نتایج ارشد را ارائه کرده ایم.
1️⃣به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org ” مراجعه نمایید.
2️⃣از بالای صفحه آیکون تلفن را انتخاب کرده و وارد بخش ” سیستم پاسخگویی ” شوید.
3️⃣چنانچه قبلا در سامانه عضو نشدهاید بر روی گزینه ” عضویت در سایت ” کلیک کنید و با تکمیل روند عضویت در سایت، عضو سامانه شوید.
4️⃣پس از اتمام مرحله عضویت در سامانه، مجدد وارد سایت سنجش شده و با تکرار مراحل قبل بر روی گزینه ” ورود به سیستم ” کلیک کنید.
5️⃣در صورتی که در سایت عضو شدید و حتی اگر قبلا مراحل عضویت در سامانه را انجام داده اید، بر روی گزینه ” ورود به سیستم ” کلیک نمایید. برای عضویت در سامانه، فرمی مطابق تصویر زیر نمایش داده می شود که بایستی آن را با اطلاعات شناسنامه و شخصیتان تکمیل کنید.
6️⃣پست الکترونیک و رمز عبوری که برایتان ارسال شده است، به همراه کد ملی تان را در این مرحله در کادر های تعیین شده وارد کنید.
7️⃣نوع آزمون و سال تحصیلی خود را وارد نمایید. (کارشناسی ارشد 1403)
8️⃣لیست درخواست هایی که مجاز به ارسال آن ها هستید، نمایش داده می شود. لازم است برای ثبت درخواست اعتراض به نتایج ارشد گزینه ” اعتراض به نتیجه قبولی ” را انتخاب کتید.
9️⃣مشخصات داوطلبی خود را وارد کنید و سپس درخواست خود را عنوان نمایید.
برای مشاهده راهنما تصویری اعتراض به نتایج این آزمون بر روی مقاله زیر کلیک کنید.
داوطلبانی که پس از اعلام نتایج ارشد موفق به کسب قبولی در کد رشته محلی شده اند، باید منتظر اطلاعیه های دانشگاه محل پذیرش خود باشند تا از زمان دقیق و نحوه ثبت نام در دانشگاه مطلع شوند. توجه داشته باشید که هر دانشگاه به صورت اختصاصی نحوه ثبت نام را در سایت خود منتشر میکند و از این پس دیگر نیازی به مراجعه به سایت سازمان سنجش نیست. چنانچه در فرایند ثبت نام اینترنتی و یا حضوری دانشگاه با مشکلی مواجه شدید، میتوانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.
پس از اینکه نتایج کنکور ارشد نهایی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود، اسامی پذیرفته شدگان نیز مشخص خواهد شد. تمامی داوطلبانی که جزو اسامی پذیرفته شدگان هستند، بایستی با در دست داشتن مدارک لازم جهت ثبت نام نهایی در دانشگاه محل قبولی اقدام کنند.
زمان در نظر گرفته شده جهت ثبت نام حضوری و یا اینترنتی در دانشگاه محل قبولی بسیار محدود است، بنابراین بهتر است بلافاصله پس از اعلام نتایج پیگیر ثبت نام خود باشید. چنانچه پیرامون اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سوالی دارید، کافی است در کم ترین زمان با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل تماس بگیرید و از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی این مرکز استفاده کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه نتایج کنکور ارشد ۱۴۰۳ میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.
نتایج کنکور ارشد ۱۴۰۳ در چند مرحله اعلام می شود؟
نتایج در دو مرحله اعلام نتایج اولیه و اعلام نتایج نهایی منتشر می گردد.
نتایج کنکور ارشد 1403 چه زمانی اعلام می شود؟
زمان اعلام نتایج ارشد ۱۴۰۳ تاکنون از سوی سایت سازمان سنجش اعلام نشده است، به محض دریافت اخبار جدید اطلاع رسانی خواهیم کرد.
نحوه دریافت نتایج کنکور کارشناسی ارشد به چه صورت است؟
در متن مقاله فوق به مراحل دریافت نتایج ارشد از طریق سایت سازمان سنجش اشاره کرده ایم.
منبع: نتایج کنکور ارشد
هزینه تحصیل در آمریکا یکی از بزرگ ترین دغدغه های دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند. کیفیت زندگی و همچنین وضعیت سیستم آموزشی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به همین دلیل مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی محسوب می شود. اما با وجود این مزایا آمریکا کشور گران قیمتی است و دانشجویان باید قبل از هر اقدامی از هزینه ها اطلاع کامل داشته و بر این اساس اقدام نمایند تا با مشکلی مواجه نشوند. در این مطلب به بررسی کامل هزینه تحصیل در آمریکا خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: هزینه تحصیل در آمریکا
بسیاری از برترین دانشگاه های جهان در کشور آمریکا واقع شده اند و دانشجویانی که به تحصیل در این دانشگاه ها می پردازند، سطح بالایی از آموزش را تجربه خواهند کرد. در واقع از بین 200 دانشگاه برتر جهان 58 مورد آن ها در آمریکا که هستند که از این موارد می توان به هاروارد، استنفورد، کالیفرنیا و… اشاره کرد.
علاوه بر سیستم آموزشی عالی در کشور آمریکا، سیستم اقتصادی نیز از دیگر نقاط قوت بسیار مهم این کشور است و افرادی که به تحصیل و پرداخت هزینه تحصیل در آمریکا می پردازند، شانس بیشتری برای ورود به بازار کار و کسب درآمد را خواهند داشت. پس از کسب درآمد و پرداخت مالیات، افراد میتوانند برای اقامت دائم نیز اقدام کرده و شهروندی آمریکا را دریافت نمایند.
همانطور که گفته شد تحصیل در کشور آمریکا یکی از بهترین گزینه ها برای متقاضیان مهاجرت و تحصیل در کشور های خارجی است. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در آمریکا به شرح زیر هستند.
همانطور که گفته شد تعداد زیادی از دانشگاه های آمریکا در لیست 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. این ارقام نشان دهنده سیستم آموزشی قدرتمند آمریکا است و مسلما تحصیل در این سیستم آموزشی، دانش آموزان را در سطح بالایی از علوم و مهارت قرار خواهد داد.
تقریبا می توان گفت که تمامی ایالت های آمریکا چندین دانشگاه دارند و هریک شرایط پذیرش متفاوت و وضعیت اجتماعی و فرهنگی مختلفی دارند. این تنوع دانشگاهی باعث می شود که دانشجویان بتوانند با دست باز دانشگاه مورد نظر خود را با توجه به شرایط شان انتخاب کرده و برای تحصیل در آن درخواست دهند.
دانشجویانی که از دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل شده و مدرک تحصیلی خود را کسب کرده اند، می توانند در اکثر کشورهای جهان با مدرک خود مشغول به کار شوند. مدارک تحصیلی دانشگاه های آمریکا از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و در واقع می توان گفت که هزینه تحصیل در آمریکا به نوعی سرمایه گذاری برای دانشجو محسوب خواهد شد.
هر ساله افراد بسیار زیادی برای ادامه تحصیل و یا کار و سرمایه به آمریکا مهاجرت می کنند. این به دلیل سیاست مهاجر پذیری این کشور است و در نتیجه افراد پس از ورود به دانشگاه نیز با مشکلی با مردم بومی نخواهند داشت و می توانند در آرامش به تحصیل و زندگی خود بپردازند.
دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارند، باید از روش های پذیرش در دانشگاهها اطلاع داشته باشند. دانشگاه های آمریکا با یک روش یکسان دانشجو پذیرش نمیکنند و روش های متفاوتی دارند. روش پذیرش در دانشگاه بر هزینه تحصیل در آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. انواع روش های پذیرش به شرح زیر هستند.
این روش بیشترین هزینه را برای دانشجو خواهد داشت چراکه همانطور که از نام آن پیداست دانشجو با هزینه شخصی خود پذیرش خواهد شد و باید شهریه دانشگاه را به طور کامل پرداخت کرده و پس از مهاجرت نیز هزینه های زندگی را بپردازد.
این نوع روش پذیرش تحصیلی هزینه تحصیل در آمریکا و زندگی را تا 50 درصد کاهش میدهد. دانشجویان پس از ورود به دانشگاه و شروع تحصیل باید نیمی از شهریه دانشگاه و هزینه های تحصیل را پرداخت کرده و مابقی آن نیز به عهده دانشگاه خواهد بود.
با این نوع پذیرش دانشجو بورسیه فول فاند دریافت کرده و تقریبا به صورت رایگان به تحصیل و زندگی در آمریکا میپردازند. پذیرش فول فاند به این صورت است که تمامی هزینه ها شامل شهریه، مسکن، خورد و خوراک و رفت و آمد به عهده دانشگاه خواهد بود.
برخی مواقع دانشجویان قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا را دارند اما هنوز موفق به دریافت مدرک زبان انگلیسی خود نشده اند. در این صورت امکان پذیرش کاندیشنال وجود دارد.
به این معنا که دانشجو به صورت مشروط پذیرفته شده و به آمریکا میرود و به یادگیری زبان انگلیسی میپردازد. پس از قبولی در آزمون زبان دانشگاه، پذیرش مشروط به پذیرش قطعی تبدیل خواهد شد و دانشجو باید هزینه تحصیل در آمریکا را پرداخت نماید.
همانطور که گفته شد تحصیل در آمریکا هزینه هایی دارد که دانشجویان باید از آن ها آگاه بوده و بر این اساس اقدامات لازم را انجام دهند. هزینه تحصیل در آمریکا با توجه به مقطع و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. به طور کلی هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف به شرح زیر میباشد.
در آمریکا مدارس دو نوع دولتی و غیردولتی دارند و مدارس دولتی به دانشجویان بومی اختصاص دارد. (البته دانشجویان بین المللی نیز امکان پذیرش دارند اما شرایط سخت و ویژهای برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد.)
به طور کلی دانش آموزان بین المللی باید به تحصیل در مدارس خصوصی بپردازند و شهریه و هزینه تحصیل در آمریکا را نیز پرداخت کنند. مبلغ شهریه در مدارس متفاوت است اما به طور کلی شهریه سالانه در ابتدایی 9600 دلار و در مقطع دبیرستان 15000 دلار میباشد. برای هزینه بیمه باید در حدود 500 تا 1000 دلار و هزینه زندگی نیز 14000 دلار پرداخت نمایید.
توجه داشته باشید که والدین دانش آموزان بین المللی امکان دریافت ویزا و رفت و امد به واسطه فرزند خود را نخواهند داشت.
دانشجویان در مقطع کارشناسی نیز میتوانند پذیرش تحصیلی دریافت کرده و وارد دانشگاههای آمریکا شوند. دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های دولتی پذیرفته شدهاند باید در حدود 20 تا 45 هزار دلار پرداخت کنند.
همچنین دانشجویان دانشگاه های خصوصی نیز موظف به پرداخت هزینه بیشتر یعنی در حدود 35 تا 75 هزار دلار میباشند. بورسیه های تحصیلی مقطع کارشناسی نیز بسیار محدود هستند و معمولا دانشجویان باید تمامی هزینه تحصیل در آمریکا را خودشان پرداخت نمایند.
مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا یک دوره تقریبا دو ساله است و دانشجویان در این مدت باید هزینه های تحصیل را بپردازند. هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع ارشد با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است اما به طور کلی دانشجویان باید از حدود 40 تا 70 هزار دلار پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که تنوع بورسیه های تحصیلی در این مقطع بیشتر است و دانشجویان شانس بیشتری برای دریافت کمک هزینه خواهند داشت.
هزینه تحصیل در مقطع دکتری آمریکا
دانشجویانی که در مقطع دکتری به تحصیل در دانشگاه های آمریکا میپردازند به عنوان پژوهشگر شناخته میشوند و عنوان دانشجو به آنان داده نمیشود. دانشجویان مقطع دکتری باید سالانه در حدود 35 تا 90 هزار دلار شهریه بپردازند.
امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری برای دانشجویان بسیار بالاست و حتی با اقدامات درست میتوانند بورسیه فول فاند دریافت نمایند. چنانچه قصد دریافت بورسیه تحصیلی و کاهش هزینه تحصیل در آمریکا دارید، میتوانید با مشاوران تحصیلی دانتل کو صحبت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.
همانطور که گفته شد یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه تحصیل در آمریکا، دانشگاه محل تحصیل میباشد. به طور کلی دانشگاه هایی که شناخته شده هستند و از اعتبار بالایی برخوردارند، شهریه گران تری نیز دارند. میانگین شهریه دانشگاه های آمریکا به شرح زیر میباشد.
تحصیل در قطر یکی از گزینه های پیش روی افرادی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی و مهاجرت را دارند. قطر در سال های گذشته بسیار پیشرفت کرده است به طوری که در حال حاضر به یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. در کشور قطر امکان تحصیل در مدارس، در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. تحصیل در هر یک از این مقاطع شرایط و هزینه متفاوتی دارد که متقاضیان باید از آن ها آگاه بوده و بر این اساس برای ادامه تحصیل در قطر اقدام نمایند. در ادامه به بررسی کامل تحصیل در کشور قطر خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید تا انتها مقاله همراه ما باشید.
منبع: تحصیل در قطر
قطر یکی از کشور های حوزه خلیج فارس است که در خاورمیانه واقع شده و در حال حاضر ثروتمند ترین کشور جهان محسوب می شود. این کشور طی سال های گذشته به صورت چشم گیری پیشرفت کرده است و علاوه بر ارتقا وضعیت کاری و اقتصادی و بالا بردن کیفیت زندگی، سیستم آموزشی خود را نیز تا حد زیادی بهبود بخشیده است به طوری که در حال حاضر دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت به این کشور می گیرند.
از سوی دیگر افرادی که به صورت خانوادگی به قطر مهاجرت می کنند نیز باید به فکر تحصیل فرزندان خود در مدارس باشند. در کشور قطر هم امکان تحصیل در مدارس و هم تحصیل در دانشگاه وجود دارد. با توجه به اهمیت تحصیل در قطر و سوالات بسیار زیاد متقاضیان در این زمینه در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.
تحصیل در کشور قطر مانند تحصیل در سایر کشورهای خارجی مزایا و معایبی دارد که بهتر است متقاضیان از آن ها آگاه بوده و بر این اساس برای ادامه تحصیل در این کشور تصمیم بگیرند. مزایای تحصیل در قطر به شرح زیر هستند.
✅امکان تحصیل به زبان انگلیسی در قطر
✅پذیرش بالای مهاجران در دانشگاه های قطر
✅دسترسی به مدارک تحصیلی رسمی انگلستان در قطر
✅امنیت بالا و فرصت های شغلی متعدد
✅نزدیکی به کشور ایران
❌بالا بودن هزینه های تحصیل و زندگی
❌قوانین سخت در کشور برای تحصیل در قطر
❌آب و هوای بسیار گرم
❌نبود آزادی سیاسی در قطر
به طور کلی در کشور قطر سیستم آموزشی به دو بخش تحصیل در مدرسه و تحصیل در دانشگاه تقسیم می شود. تحصیل در مدارس از مهد کودک تا مقطع متوسطه بوده و پس از آن نیز افراد می توانند برای تحصیل در مقطع آموزش عالی اقدام نمایند.
مدارس و دانشگاه های قطر در دو بخش دولتی و خصوصی در حال فعالیت هستند. مدارس و دانشگاه های خصوصی شهریه پرداز می باشند و مهاجران برای تحصیل بایستی هزینه مشخصی را پرداخت نمایند. در دانشگاه امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کاهش هزینه تحصیل در قطر وجود دارد اما بورسیه به تحصیل در مدارس تعلق نخواهد گرفت.
برای اینکه بتوانید در کشور قطر به تحصیل بپردازید، باید ابتدا ویزای تحصیلی دریافت کرده و با استفاده از آن به کشور قطر سفر کنید. ویزای تحصیلی قطر اعتبار یک تا دوساله دارد و پس از پایان مهلت باید آن را تمدید نمایید. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیل در قطر به شرح زیر هستند.
✅فرم درخواست ویزا
✅کپی پاسپورت دارای اعتبار
✅برگه بانک برای اثبات تمکن مالی (20 هزار ریال قطر)
✅فیش واریز شهریه دانشگاه
✅برگه سلامت جسمانی
✅عدم سو سابقه کیفری
برای تحصیل در کشور قطر لازم است که ویزای تحصیلی داشته و توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی را نیز داشته باشید (که نسبتا بالا میباشد) کشور قطر عربی زبان است اما زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم در این کشور رایج میباشد. مخصوصا دانشجویان به دلیل انگلیسی زبان بودن دانشگاه ها با مشکلی در زمینه زبان و برقراری ارتباط مواجه نخواهند شد.
از طرف دیگر باید این نکته را در مورد تحصیل در قطر بدانید که کشور قطر یک کشور اسلامی است و قوانین سخت گیرانه ای دارد؛ در صورتی میتوانید به تحصیل و زندگی در این کشور بپردازید که این قوانین را قبول کرده و آن ها را رعایت نمایید.
مدارس قطر در دو گروه دولتی و خصوصی در حال فعالیت می باشند. مدارس دولتی زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش در حال فعالیت هستند. مدارس خصوصی تنوع بیشتری دارند و ملزم به رعایت قوانین اعتبار بخشی مدارس ملی قطر می باشند. توجه داشته باشید که مدارس خصوصی قطر شهریه پرداز هستند و دانش آموزان خارجی باید به تحصیل در آن ها بپردازند.
از مدارس برتر برای تحصیل در قطر دانش آموزان می توان به مدارس بین المللی دوحه، مدرسه آمریکایی دوحه، آکادمی بلیث، مدرسه شربورن قطر و مدرسه بین المللی نورد آنگلیا اشاره کرد.
مقطع کارشناسی در دانشگاه های قطر در حدود سه تا پنج سال طول می کشد و این مدت زمان به رشته تحصیلی بستگی دارد. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی اکثر دانشگاه های قطر انگلیسی است و دانشجویان می توانند با ارائه مدرک آیلتس یا تافل، پذیرش تحصیلی دریافت نمایند.
دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی قطر می توانند به صورت مستقیم با دانشگاه یا موسسه آموزشی ارتباط برقرار کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از دانشگاه ها ممکن است محدودیت هایی را در مورد نوع اقامت دانشجویان برای پذیرش اعمال نمایند. از برترین رشته ها برای تحصیل در قطر می توان به هنر، گروه مهندسی و رشته های مدیریت اشاره کرد.
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قطر در حدود یک تا دو سال به طول میانجامد. زبان تحصیل در اکثر دور های کارشناسی ارشد مانند مقطع قبلی انگلیسی می باشد. البته در صورتی که توانایی لازم در زبان عربی دارید، می توانید در دوره های زبان عربی درخواست پذیرش دهید.
از پر طرفدار ترین و بهترین رشته ها برای تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی ارشد کشور قطر می توان به علوم طبیعی، کسب و کار و مهندسی اشاره کرد. امکان دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع برای دانشجویان وجود دارد.
پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های قطر نسبت به دو مقطع قبلی سخت تر است چرا که در این مقطع دانشجویان باید بیش ترین زمان خود را بر روی تحقیق و پژوهش بگذرانند و چنانچه متعهد نباشند و یا سوابق علمی شان به حد کافی نباشد، دچار مشکل خواهند شد. دوره دکتری در قطر سه تا پنج سال می باشد. از برنامه های درسی دکترا در طول تحصیل می توان به دوره های تئوری، سمینار های پژوهشی و پایان نامه اشاره کرد.
دانشجویان باید برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های قطر مدرک کارشناسی ارشد، مدرک زبان آیلتس با تافل و رزومه علمی و پژوهشی قوی داشته باشند. چنانچه دانشجو مهارت در زبان عربی داشته باشد، می تواند برای دوره های عربی زبان درخواست پذیرش دهد و این گونه شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیل در قطر با پوشش هزینه بالا خواهد داشت.
تحصیل در دانشگاهای قطر مستلزم پرداخت شهریه است و دانشجویان در تمامی مقطع تحصیلی باید شهریه خود را با توجه به رشته و دانشگاه پرداخت نمایند. شهریه دانشگاه برای هر رشته در مقاطع مختلف فرق میکند. برای مثال میانگیین هزینه تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی در حدود ۹۵۰۰ ریال قطر میباشد اما در همین مقطع دانشجویان مهندسی باید در حدود ۱۲۰۰۰ ریال قطر و دانشجویان پزشکی ۶۰۰۰۰ ریال پرداخت نمایند.
علاوه بر هزینه های تحصیل در کشور قطر، دانشجویان باید پس از ورود به این کشور در طول مدت اقامت شان هزینه های زندگی شامل هزینه مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و غیره را پرداخت کنند. به طور کلی قطر کشور گران قیمتی است؛ مثلا برای اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر این کشور باید ماهانه در حدود ۸ هزار درهم یا ۲۲۰۰ دلار اجاره بپردازید. مهم ترین هزینه های زندگی و تحصیل در قطر نیز به شرح زیر میباشند.
انتخاب رشته پایه نهم به دهم یکی از مهم ترین اقدامات در دوران مدرسه است که دانش آموزان باید با آگاهی بالا نسبت به انجام آن اقدام نمایند. انتخاب رشته در پایه نهم مسیر دانش آموز در متوسطه دوم و همچنین دانشگاه را تعیین خواهد کرد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد آن لازم است که دانش آموزان اطلاع کامل در این زمینه داشته باشند. در ادامه به بررسی کامل انتخاب رشته پایه نهم به دهم خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: انتخاب رشته پایه نهم به دهم
در پایه نهم تحصیلی دانش اموزان باید اقدام به انتخاب رشته نمایند که یک قدم بزرگ در مسیر زندگی تحصیل و شغلی آن ها میباشد. اهمیت انتخاب رشته پایه نهم به دهم بسیار زیاد است چراکه رشته تحصیلی که در این برهه انتخاب میکند، مسیری است که باید تا سال های طولانی آن را ادامه دهد و وضعیت شغلی و درآمد او را تعیین خواهد کرد.
به همین دلیل بسیار مهم است که دانش آموزان و والدین آن ها در مورد انتخاب رشته پایه نهم به دهم اطلاع کافی داشته و بر این اساس اقدامات لازم را انجام دهند تا این تصمیم بزرگ به درستی اتخاذ شود و مسیر موفقیت در زندگی فرد هموار گردد.
در سال های گذشته تنها نمرات پایه نهم تحصیلی بر انتخاب رشته تاثیرگذار بود اما در حال حاضر مجموع نمرات دروس در پایه های هفتم، هشتم و نهم بر انتخاب رشته دانش آموز اعمال اثر میکنند. توجه داشته باشید که ضریب همه دروس در انتخاب رشته پایه نهم به دهم یکسان است.
از سوی دیگر انتخاب رشته در سال های اخیر تا حد زیادی به رتبه دانش آموز و ظرفیت آن رشته بستگی پیدا کرده است. مثلا اگر دانش آموز نمره لازم برای ورود به رشته ریاضی را به دست نیاورد، بایستی به سراغ دیگر اولویت ها برود. همچنین ممکن است نمره دانش آموز بسیار خوب باشد اما به دلیل پایین بودن ظرفیت رشته مورد نظر در آن منطقه امکان ورود به آن رشته وجود نداشته باشد.
✔علاقه شخص دانش آموز (۱۰ امتیاز)
✔نظر والدین (۵ امتیاز)
✔صلاحدید مشاور (۱۰ امتیاز)
✔نظر معلم ها (۱۰ امتیاز)
✔نمرات و وضعیت درسی دانش آموز (۳۵ امتیاز)
✔وضعیت دانش آموز در آزمون های برگزار شده (۳۵ امتیاز)
دانش آموزان در پایه نهم تحصیلی امکان ورود به رشته های مختلف را دارند. کسب اطلاع از رشته های تحصیلی در پایه نهم به دهم به دانش آموزان کمک میکند تا با آگاهی کامل و بررسی تمامی جوانب انتخاب رشته پایه نهم به دهم را انجام دهند. در ادامه به معرفی معرفی رشته های پایه نهم میپردازیم.
ریاضی فیزیک یکی از رشته های محبوب و در عین حال سخت است چراکه دروس ریاضی و فیزیک مفاهیم سختی دارند و همه افراد امکان کلنجار رفتن های طولانی مدت با این دروس را ندارند.
دانش آموزان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک باید بر این دروس تسلط نسبی داشته باشند و از طرف دیگر به این مفاهیم علاقه مند باشند. دیگر توانایی لازم برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک قدرت تجسم بالا میباشد. مهم ترین شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم در رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم به شرح زیر میباشد.
✅مجموع نمرات دروس ریاضی و تجربی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.
✅ضریب دروس ریاضی و تجربی در سال اول متوسطه 3 میباشد.
✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.
رشته تجربی به دلیل در بر گرفتن رشته های پزشکی جز پرطرفدارترین رشته های تحصیلی است و هر ساله نیز تعداد دانش آموز داوطلب کنکور در این رشته بیشتر از سایر رشته ها میباشد. دانش آموز باید به دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی علاقه داشته و در آن ها عملکرد خوبی نیز داشته باشد.
حفظیات در دروس رشته تجربی باید قوی باشد و همچنین علاقه به علوم طبیعی و حوزه های درمانی نیز وجود داشته باشد تا دانش آموز در متوسطه دوم و یا دانشگاه با فرسودگی و دلزدگی تحصیلی مواجه نشود.
متاسفانه بسیار دیده میشود که دانش آموزان تجربی علاقه زیادی به مطالب درسی ندارند وصرفا به دلیل پرستیژ رشته های پزشکی وارد این رشته میشوند؛ مسلم است که این دانش آموزان به تدریج با مشکل مواجه خواهند شد. از شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم در رشته تجربی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
✅مجموع نمرات دروس ریاضی و تجربی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.
✅ضریب دروس ریاضی و تجربی در سال اول متوسطه 3 میباشد.
✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.
رشته انسانی در حوزه شغلی بیشتر مربوط به مسائل مربوط به انسان هاست و در واقع افرادی که این رشته را انتخاب میکنند باید به برقراری ارتباط با دیگران علاقه مند باشند. دروس این رشته بیشتر حفظی هستند و داشتن حافظه قویت و برقراری ارتباط بین مفاهیم دروس از پیش زمینه های اساسی ورود به رشته علوم انسانی است.
ادبیات و زبان عربی از دروس اصلی این رشته هستند و دانش آموزان متقاضی علوم انسانی باید به این دروس علاقه مند بوده و در این زمینه مهارت داشته باشند. از شرایط مهم برای ورود به رشته علوم انسانی در انتخاب رشته پایه نهم به دهم میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
✅مجموع نمرات دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.
✅ضریب درس عربی در متوسطه اول 3 میباشد.
✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.
یکی دیگر از رشته هایی که در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم مشاهده میشود رشته فنی و حرفه ای است. دانش آموزان میتوانند در زیر شاخه های این رشته یعنی هنر _ صنعت _ مدیریت و خدمات _ کشاورزی ادامه تحصیل دهند. افراد فارغ التحصیل در این رشته امکان ورود به رشته های ریاضی را خواهند داشت اما به اندازه دانش آموزان رشته ریاضی بر دروس مسلط نخواهند شد.
مهم ترین مزیت رشته فنی حرفه ای این است که دانش آموزان به صورت علمی تمامی دروس را میآموزند و در نتیجه مهارت بالایی کسب میکنند. بازار کار این رشته بسیار خوب است و فارغ التحصیلان شانس بالایی برای یافتن کار دارند. از شرایط ورود به رشته فنی حرفه ای در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
✅مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه سال متوسطه اول باید حداقل 30 باشد.
✅در درس ریاضی باید حداقل نمره 10 را کسب کرد.
✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 12 باشد.
کار و دانش تا حدی شبیه به رشته فنی حرفه ای است. تفاوت این دو در این است که برخی رشته های جزئی تر در کار و دانش وجود دارد و از سوی دیگر دروس ساده تر هستند و دانش آموزان بدون حضور در کلاس نیز میتوانند مدرک خود را دریافت کنند. از سوی دیگر بازار کار رشته های کار و دانش نیز نسبت به فنی حرفه ای کمتر است. از شرایط ورود به رشته کار و دانش میتوان در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم به موارد زیر اشاره کرد.
✅مجموع نمرات دروس ریاضی و کار و فن آوری در سه سال متوسطه اول باید حداقل 36 باشد.
✅ضریب درس ریاضی در متوسطه اول 2 و ضریب درس کار و فن آوری 3 میباشد.
✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 12 باشد.
این رشته نیز همانطور که از نام آن پیداست بیشتر مربوط به دروس فقه و تفسیر قرآن میباشد. عربی از دروس بسیار مهم علوم و معارف اسلامی میباشد و دانش آموز بایستی به این رشته علاقه مند بوده و حافظه قوی نیز داشته باشید.
پس از تحصیل در این رشته در متوسطه دوم، افراد میتوانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه اقدام نمایند. از شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم برای رشته علوم و معارف اسلامی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
✅مجموع نمرات دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.
✅ضریب درس عربی در متوسطه اول 2، درس ادبیات 4 و مطالعات اجتماعی 3 میباشد.
✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.
دانش آموزان باید برای انتخاب رشته در آزمون رغبت و توانایی شرکت کرده و پس از گذراندن سایر آزمون ها، راهنمایی های لازم جهت ورود به رشته تحصیلی خود را انتخاب نمایند. همانطور که گفته شد انتخاب رشته پایه نهم به دهم بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل توصیه میشود که دانش آموزان حتما از مشاوران تحصیلی کمک بگیرند تا در این زمینه یاریشان کنند.
چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب رشته پایه نهم به دهم برای تان وجود دارد و یا در این مسیر با مشکلی مواجه شده اید، میتوانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاریتان کنند.
برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته پایه نهم به دهم میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.
رشته هایی که در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم میتوان انتخاب کرد کدامند؟
از رشته های پایه نهم میتوان به تجربی، ریاضی، انسانی، معارف، فنی حرفه ای و کار و دانش اشاره کرد.
شرایط انتخاب رشته تجربی چیست؟
به شرایط انتخاب رشته تجربی در متن مقاله به طور کامل اشاره شده است.
شرایط انتخاب رشته کار و دانش چیست؟
به شرایط انتخاب رشته کار و دانش در متن مقاله به طور کامل اشاره شده است.
منبع: انتخاب رشته پایه نهم به دهم
ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ زمینهای را برای داوطلبانی فراهم کرده معدل پایینی داشته و قصد ثبت نام در کنکور سراسری را دارند. این افراد میتوانند با شرکت در امتحاناتی که آموزش و پرورش به صورت نهایی برگزار میکند، معدل خود را افزایش دهند. تمامی متقاصیان ترمیممعدل میتوانند یک ماه پیش از برگزاری امتحانات نهایی در خرداد ماه، به منطقه آموزشی فارغ التحصیلی خود مراجعه کرده و پس از ثبت نام، در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند. با توجه به تغییر قوانین ترمیممعدل کنکور در سال جاری، در ادامه اطلاعات بیشتری از ترمیم نمره کنکور سراسری 1403 را ارائه کرده ایم. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.
منبع: ترمیم معدل کنکور سراسری
با توجه به تغییرات نحوه برگزاری آزمون، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور و قبولی داوطلبان در دانشگاه افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این موضوع تبدیل به نگرانی و چالشی برای دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری که دارای معدل پایینی میباشند، شده است.
اما خوشبختانه داوطلبانی که دارای معدل پایینی هستند. می توانند برای جبران نمره پایینی که در امتحانات نهایی گرفتهاند، در امتحانات ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنند. معدل داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی میباشند، به میزان 50 درصد در نتیجه کنکور سراسری و به صورت قطعی اعمال می شود. به همین دلیل ترمیممعدل فرصت خوبی برای داوطلبان با معدل پایین است که بتوانند به این واسطه نمرات خود را افزایش دهند.
آموزش و پرورش به منظور مساعدت با دستهای از داوطلبان که نتوانسته اند در امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی نمره بالایی را کسب کنند، طرحی را با عنوان طرح ترمیم معدل در نظر گرفته است. این طرح در واقع فرصتی را در اختیار متقاضیانی قرار میدهد که موفق به کسب نمره بالا در امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی نشده اند.
این افراد می توانند به واسطه شرکت در این امتحانات معدل خود را بالا ببرند. بنابراین دانش آموزان می توانند در امتحانات دروسی که در آن ها نمره پایینی کسب کرده اند، مجدد شرکت کنند. در صورتی که نمرات جدید دانش آموز بالاتر باشد، به عنوان سوابق تحصیلی او در نظر گرفته می شود.
در صورتی که داوطلبان نمرات پایینی داشته و با شرکت در ترمیم نمره کنکور نمرات بالایی را به دست آورند، می توانند به این واسطه تاثیر معدل در کنکور سراسری خود را بهبود ببخشند. اگر داوطلب در امتحانات ترمیممعدل نمره پایینی را کسب کند، نمرات قبلی او که بهتر و بالاتر میباشد برای او در نظر گرفته خواهد شد.
در سال های گذشته ترمیممعدل چندبار در سال برگزار میشد و داوطلبان میتوانستند در هر یک از این دوره ها ثبت نام کرده و سپس در آزمون شرکت نمایند. اما بر اساس بخشنامه های جدید، در سال ۱۴۰۳ آزمون ترمیممعدل تنها یکبار در سال در خرداد ماه برگزار خواهد شد. زمان ترمیم معدل کنکور سراسری 1403 هماهنگ با امتحانات نهایی خرداد ماه میباشد.
داوطلبان باید توجه داشته باشند که در صورت کسب نمره پایین در آزمون ترمیممعدل دیگر امکان شرکت در امتحانات شهریور ماه را نخواهند داشت. امتحان شهریور یه آزمون جبرانی است و فرصتی میباشد که در اختیار دانش آموزان قرار میگیرند تا در امتحانات موفق شوند. با توجه به اینکه آزمون ترمیم معدل یک فرصت جبرانی است، دیگر شانس های بعدی برای شرکت در امتحانات شهریور به این دسته از داوطلبان داده نخواهد شد.
ترمیم معدل کنکور طرحی میباشد که برای داوطلبانی در نظر گرفته شده که معدل پایینی دارند , میخواهند تاثیر معدل در کنکور سراسری را افزایش دهند. تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403 به صورت 50 درصد قطعی می باشد و همه داوطلبان با هر نوع دیپلم و نظام آموزشی سوابق تحصیلی تاثیر خواهد داشت. در ادامه به بررسی پرداخته ایم.
✅ دانش آموزان و فارغ التحصیلان نظام جدید (6-3-3) (همه رشته ها)
✅داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم نظام سالی-واحد یا ترمی-واحدی در یکی از رشتههای نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) و یا رشته های فنی حرفه ای و کاردانش – (همه رشته ها)
✅داوطلبانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی می باشند.
✅داوطلبان فارغ الاتحصیل از مدارس بین المللی که توسط کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی گواهینامه معادل دریافت کرده باشند. افرادی که قبل از سال ۹۱ مدرک پیش دانشگاهی دریافت کرده اند.
✅افرادی که در سال های گذشته اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی کرده اند.
✅طلاب حوزه علمیه با مدرک سطح یک حوزوی
برخی از داوطلبان دارای سوابق تحصیلی نمی باشند. در صورتی که اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی ننمایند نمره صفر در تاثیر معدل اعمال خواهد شد. لذا توصیه می کنیم داوطلبان متقاضی حتما در زمان ثبت نام ترمیم معدل امتحانات خرداد ماه نسبت به ایجاد ساوبق تحصیلی اقدام نمایند.
در ادامه به بررسی مشمولین ایجاد سوابق تحصیلی بپردازید:
✅ فارغ التحصیلان رشته های نظری نظام قدیم (قبل از سال ۸۴)
✅ فارغ التحصیلان و یا در حال تحصیل کاردانش و فنی حرفه ای
✅ داوطلبانی که قصد شرکت در گروه آزمایشی غیر رشته تحصیلی خود را دارند.
✅داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند.
آزمون ترمیممعدل همزمان با امتحانات نهایی خرداد ماه انجام می شود و داوطلبان باید در این امتحان شرکت کنند. معمولا یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی سایت ثبت نام آزمون ترمیم نمره باز می شود و داوطلبان می توانند برای نام نویسی به آن مراجعه کنند.
توجه داشته باشید که تمامی داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور نوبت اول یا دوم در اردیبهشت و تیر را دارند، همگی باید در یک آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند. آموزش و پرورش معمولا در اسفند یا فروردین ماه، زمان دقیق برگزاری امتحانات نهایی و ثبتنام آزمون ترمیممعدل را اعلام می کند. به محض اطلاع رسانی در مورد زمان دقیق ثبت نام آزمون ترمیممعدل 1403 این مطلب بروزرسانی خواهد شد.
متقاضیان باید برای ثبت نام در امتحانات ترمیممعدل دوازدهم کنکور 1403 به مدرسه بزرگسالان منطقه آموزشی که در آن فارغ التحصیل شده اند، مراجعه کنند. متقاضیان ترمیممعدل به منظور شرکت در هر امتحان باید مبلغی را برای چاپ و تصحیح اوراق پرداخت کنند.
تمامی داوطلبان کنکور 1403 که سوابق تحصیلی ندارند و یا سابقه تحصیلی آن ها ناقص است، باید در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند تا سوابق تحصیلی برایشان تشکیل شود. در غیر این صورت تنها نمرات کنکور که شامل دروس اختصاصی است برای شان اعمال می شود و نمرات سوابق تحصیلی شامل دروس اختصاصی و عمومی صفر در نظر گرفته خواهد شد.
در این صورت رتبه کنکور بسیار بالا می رود چراکه سوابق تحصیلی تاثیر قطعی 50 درصدی دارند. این داوطلبان می توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت نمایند. مشمولان ثبت نام آزمون ترمیم معدل به شرح زیر می باشند.
✅داوطلبانی که دیپلم نظری نظام جدید (6.3.3) دارند.
✅داوطلبانی که دیپلم فنی حرفه ای یا کارشناسی نظام جدید (6.3.3) دارند.
✅افرادی که مدرک پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی ترمی واحدی دارند
✅افراد دارای مدرک پیش دانشگاهی با سابقه تحصیلی 4 عنوان درس نهایی
✅کسانی که از قبل سابقه تحصیلی داشته اند.
✅افرادی که قبلا در آزمون ترمیم معدل شرکت کرده اند، پس از تصویب تغییرات کنکور سراسری می توانند مجددا در این آزمون شرکت کنند.
✅افرادی که قصد شرکت در کنکور گروه آزمایشی متفاوت با رشته خود در دبیرستان را دارند نیز مجاز به شرکت در آزمون ترمیم معدل هستند.
در سال های گذشته ثبت نام آزمون ترمیم معدل به صورت حضوری و از طریق مراجعه به آموزش و پرورش و مدارس امکان پذیر بود. در سال جاری با توجه به اطلاعیه های آموزش و پرورش ثبت نام از طریق سایت مای مدیو به آدرس my.medu.ir انجام می گیرد.
در سایت آموزش و پرورش تمامی موارد مهم همچون بخشنامه آزمون ترمیم معدل کنکور و نحوه ثبتنام ذکر شده است و می توانید با مراجعه به این سایت از جزئیات مطلع شوید. همچنین برای سهولت بیشتر و دریافت جدیدترین اخبار مربوط به آزمون ترمیم نمره می توانید در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.
به محض اعلام توسط آموزش و پرورش راهنما گام به گام تصویری از طریق سایت مای مدیو را در این بخش قرار خواهیم داد.
داوطلبان کنکور هنر و زبان تنها باید سوابق تحصیلی دروس عمومی را از طریق سوابق تحصیلی کسب کنند و نمرات دروس اختصاصی در کنکور سراسری به دست خواهد آمد. منابع امتحانی کتاب های درسی آموزش و پرورش در سال سوم متوسطه دوم می باشد و داوطلبان به منظور آمادگی آزمون باید این کتاب ها را مطالعه نمایند.
داوطلبانی که از نظام آموزشی قدیم یعنی ترمی واحدی-سالی واحدی فارغ التحصیل شده اند، میتوانند در ترمیم معدل کنکور شرکت کرده و سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و یا نسبت به اصلاح آن ها اقدام نمایند. برخی مواقع داوطلبان نظام آموزشی قدیم قصد شرکت در گروه آزمایشی غیر گروه خود را دارند و در این صورت باید حتما در ترمیم نمره شرکت کنند تا سوابق تحصیلی برای شان ایجاد شود.
ممکن است این سوال برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم به وجود بیاید که با توجه به تغییر دروس و کتاب های درسی در نظام آموزشی قدیم و جدید، برای ترمیم معدل چه دروسی را باید مطالعه کنند. در پاسخ باید گفت که آزمون ترمیم نمره برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم و جدید به صورت یکپارچه برگزار میشود و داوطلبان نظام آموزشی قدیم باید دروس معادل خود در نظام آموزشی جدید را مطالعه کرده و امتحان دهند.
داوطلبانی که قصد شرکت در ترمیممعدل کنکور سراسری را دارند، باید هزینه ای را برای شرکت در آزمون پرداخت نمایند. هزینه دریافت شده از داوطلبان به منظور تامین موارد مورد نیاز مثل کاغذ و چاپ سوالات آزمون میباشد.
داوطلبان باید دو بخش هزینه متغیر و ثابت را پرداخت نمایند. هزینه ثبت نام ترمیم معدل در سال جدید هنوز مشخص نشده است اما در سال گذشته هزینه ثابت ۵۰ هزار تومان و هزینه متغیر نیز ۲۰ هزار تومان بود. در سال جاری این مبالغ با افزایش همراه خواهد بود. به محض اطلاع رسانی در مورد هزینه ترمیم معدل کنکور سراسری، این مطلب بروزرسانی خواهد شد.
پس از شرکت در آزمون ترمیم کنکور، داوطلبان باید منتظر نتایج و انتشار کارنامه بمانند. در زمان اعلام نتایج ترمیم معدل، داوطلبان میتوانند به صورت اینترنتی کارنامه خود را از سامانه مای مدیو با آدرس my.medu.ir دریافت نمایند.
توجه داشته باشید که باید بعد از اعلام نتایج ترمیم نمره حتما نسبت به دریافت کارنامه خود اقدام کنید. چراکه اگر نتیجه اعلام شده مغایرتی با نتایج اصلی داشت، این فرصت را داشته باشید که نسبت به نمره اعتراض خود را ثبت نمایید.
افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی و اپلای در دانشگاه های خارج از کشور را دارند، برای پذیرش در بسیاری از دانشگاه های مطرح باید حتما معدل بالایی داشته باشند. در واقع معدل بالا شانس پذیرش در دانشگاه های برتر کشورهای خارجی را تا حد زیادی افزایش میدهد.
برخی از فارغ التحصیلان متقاضی مهاجرت تحصیلی، به دنبال شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور هستند تا بتوانند از این طریق معدل خود را افزایش داده و رزومه تحصیلی قوی تری برای دانشگاه های مورد نظرشان ارسال کنند.
اما باید بدانید که ترمیم معدل برای مهاجرت به هیچ عنوان کارایی نخواهد داشت. در واقع همانطور که از نام آن نیز پیداست، ترمیم نمره کنکور تنها برای آزمون سراسری اعتبار دارد و داوطلبان امکان هیچ نوع استفاده دیگری از نمرات ترمیم معدل را ندارند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، میتوانید با مشاوران تحصیلی دانتل کو صحبت کنید تا بهترین راهکارها را در اختیارتان قرار دهند.
نکته ای که در مورد امتحانات ترمیم معدل کنکور سراسری 1403 وجود دارد، این است که نمراتی که متقاضیان در امتحانات ترمیممعدل کسب می کنند، جایگزین نمرات قبلی آن ها نمی شود. نمرات جدید صرفا جهت اعمال در سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ملاک هستند.
به صورتی که اگر داوطلب در امتحانات ترمیم معدل نمرات بهتری را نسبت به نمرات قبلی خود به دست آورده، در سوابق او اعمال می گردد. در صورت کسب نمرات کمتر در آزمون ترمیم معدل، همان نمره قبلی در کنکور لحاظ می شود.
بنابراین بر اساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش، نمرات اکتسابی دانش آموزان در امتحانات ترمیم نمره و همینطور معدل آن ها صرفا برای اعمال در کنکور سراسری دارای اعتبار می باشد و در واقع نمرات اصلی کارنامه متقاضیان تغییری نخواهد کرد.
اگر شما نیز جزو داوطلبانی هستید که قصد دارید با شرکت در امتحانات ترمیم معدل، میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری خود را بهبود ببخشید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.
برای دریافت مشاوره در زمینه ترمیم معدل کنکور سراسری 1403 میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.
داوطلبان نظام آموزشی قدیم نیز می توانند در ثبت نام آزمون ترمیم معدل شرکت کنند؟
بله این داوطلبان می توانند مطابق با مراحل گفته شده در متن برای ثبت نام آزمون ترمیم معدل اقدام نمایند.
اگر در ترمیم نمره کنکور نمرات کمتری کسب کنم چه باید کرد؟
در این صورت همان نمرات قبلی به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود.
آیا نمراتی که داوطلبان در امتحانات به دست می آورند، در کارنامه آن ها درج می شود؟
خیر، نمرات اکتسابی داوطلبان در امتحانات ترمیممعدل صرفا برای اعمال در کنکور سراسری اعتبار دارند و نمرات کارنامه متقاضیان تغییری نمی کند.
منبع: ترمیم معدل کنکور سراسری