آزمون های آزمایشی کنکور در جهت سنجش سطح مطالعاتی داوطلبان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار میشوند. تأثیر آزمونهای آزمایشی بر کیفیت نتیجه امتحانات پایان ترم و کنکور سراسری انکارناپذیر است. درحال حاضر مؤسسههای متنوعی هستند که در جهت برگزاری آزمونهای آزمایشی فعالیت دارند. این مؤسسات با توجه به کیفیت آزمونهایی که برگزار میکنند، دارای طرفداران خاص خود هستند. یکی از دغدغههای همیشگی داوطلبان این بوده است که در آزمونهای آزمایشی کدام یک از مؤسسات شرکت کنند. این داوطلبان در صورت داشتن آگاهی در مورد معیارهای مورد نیاز آزمونهای آزمایشی، موفق به انتخاب بهترین گزینه خواهند بود. در این مقاله مهمترین معیارهای آزمون های آزمایشی کنکور سراسری شرح داده شده است.
فهرست مطالب
آزمون های آزمایشی کنکور زمانی در پیشرفت مطالعاتی داوطلبان مؤثر خواهند بود که ویژگیهای مورد نیاز را داشته باشند. آزمونهای آزمایشی بر مبنای معیارها و ویژگیهایی که دارند، به دستههای بهترین و بدترین آزمونهای آزمایشی تقسیم میشوند. در ادامه مهمترین معیارهای مورد نیاز برای آزمونهای آزمایشی شرح داده شده است.
سؤالهایی که برای آزمون های آزمایشی کنکور طراحی میشوند، مهمترین مبنای سنجش کیفیت این آزمونها هستند. سطح سؤالات طرح شده برای آزمونهای آزمایشی میبایست نزدیک به سطح سؤالات آزمون کنکور باشد. به طور کلی سخت بودن سؤالات آزمونهای آزمایشی را نمیتوان دلیلی بر بهتر بودن کیفیت آن آزمون دانست.
این موضوع ممکن است دارای هر دو جنبه مثبت و منفی باشد. سؤالات سطح بالا میتواند موجب افزایش مهارت داوطلب در حل مسئله و جوابدهی سریع به سؤالات سطح پایینتر باشد. از طرفی ساده بودن سؤالات کنکور نسبت به سؤالات آزمون آزمایشی میتواند داوطلب را دچار شک و تردید کند. سؤالات آزمونهای آزمایشی میبایست مدیریت شده، حرفهای و منطقی باشند.
بخوانید: منابع کنکور
همانطور که میدانیم کنکور سراسری دارای تعداد داوطلبان زیادی است که در متنوعترین سطوح علمی به رقابت می پردازند. بدیهی است زمانی که جامعه آماری پایین باشد، داوطلب به نتیجه رضایت بخش تری میرسد. آزمون های آزمایشی کنکور زمانی نتیجه بهتری خواهند داشت که دارای جامعه آماری بالاتری باشند.
سابقه و اعتبار موسسه برگزارکننده آزمونهای آزمایشی یکی از معیارهای مهم برای سنجش کیفیت این آزمونها هستند. مؤسساتی که در طول فعالیت خود توانستهاند به نتایج رضایت بخشی برسند، بهترین گزینه برای انتخاب خواهند بود.
آزمونهای آزمایشی میبایست در فاصلههای زمانی استانداردی برگزار شوند. آزمونهای آزمایشی اگر در فاصله زمانی کوتاهتری برگزار شوند، حجم مطالعه کمتر شده و تأثیر لازم را نخواهند داشت. از طرفی برگزاری آزمونهای آزمایشی با فاصله زیاد، ممکن است موجب از بین رفتن روند برنامه ریزی شود. فاصله دو هفتهای را میتوان بهترین فاصله بین برگزاری آزمونهای آزمایشی معرفی کرد.
هر مؤسسهای موظف است که در سریعترین زمان ممکن پس از آزمون های آزمایشی کنکور کارنامه آزمون را در اختیار داوطلب قرار دهد. داوطلبان نیز پس از دریافت کارنامه لازم است آن را تحلیل کرده و با میزان پیشرفت و نقاط ضعف خود آشنا شوند. با توجه به اینکه دریافت کارنامه آزمون آزمایشی ممکن است بر روند مطالعه داوطلب تأثیر بگذارد، بهتر است این کارنامه پس از آزمون و در همان روز به دست داوطلب برسد. تأخیر در دریافت کارنامه آزمونهای آزمایشی بدون شک موجب اختلال در فرایند مطالعه خواهد شد.
جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت